השר ארדן לערוץ 7: לא מאוחר לעצור את רואבי

עדיין לא מאוחר לעצור את בניית רואבי. המו"מ יוכיח שהפלשתינים סרבני שלום. מיזם רכבת עזה-רמאללה עדיין בתכנון רחוק. ראיון.

שמעון כהן , י"ט באלול תש"ע

השר גלעד ארדן
השר גלעד ארדן
פלאש 90



טוען....

בראיון מיוחד לערוץ 7 התייחס השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, למספר סוגיות על סדר יומה של ממשלת ישראל, ובהן המו"מ המדיני, יוזמת קו הרכבת עזה-רמאללה, והעיר רואבי ומפגעיה הסביבתיים.

באשר למיזם החדש לפתיחת קו רכבת בין רמאללה לעזה, קו שיעבור בנתב"ג לצורכיהם של פלשתינים המבקשים לצאת לחו"ל, אומר ארדן כי הפרסום ב'ישראל היום' אודותיו היה מוקדם מדי ואין מדובר במיזם הצפוי לצאת לדרך בתקופה הקרובה, אלא בסך הכול במענה משפטי שיאפשר הפקעת קרקעות מעבר חלקו הירוק לצורכי קו הרכבת תל אביב ירושלים.

ארדן מציין את ההסתייגות המשפטית מהפקעת קרקעות באזור מבשרת ובאזור לטרון לצורכי הרכבת הישראלית, בשל היות האזורים הללו מעבר לקו הירוק, וכדי להתגבר על המהמורה המשפטית הזו הועלתה התכנית הזו ועל פיה תופקע האדמה לא רק לקו ת"א ירושלים, אלא גם לקו העתידי, במידה ואכן יגיע שלום (שאינו כעת באופק, לטעמו), בין עזה לרמאללה.

השר ארדן התייחס גם להתנגדות משרדו לרעיון בשל מפגעים סביבתיים קשים העשויים לנבוע מהמהלך. "לא יתכן שיהיו דרישות סביבתיות מיהודים אבל כשמדובר בפרויקט פלשתיני, אם זה הרכבת הזו ואם זה העיר רואבי הדברים יהיו חפיפניקיים", אומר השר הקובע כי לא יאפשר לקדם את התכנית מבלי שתיבדק הסוגיה הסביבתית הנוגעת לו.

כאמור, עם זאת מדגיש ארדן כי אין מדובר בתכנית העומדת לפני ביצוע, ולדבריו אף אין מדובר בתכנית שהוכנה לקראת השיחות המדיניות הנוכחיות. הוא מזכיר שמדובר במהלך שתכנונו החל כבר ב-2005. "אולי אם ישרור שלום בארץ נצטרך לאפשר תנועה של פלשתינים בין יהודה ושומרון לעזה, אבל לאור המצב כיום זה מוקדם מדי לחשוב על כך".

באשר לעיר רואבי שבנייתה מתקדמת ומואצת שבעה ימים בשבוע, ועל פי דיווחים שונים ללא כל תכנית סביבתית מתבקשת, מספר ארדן כי נועד באחרונה עם מתאם פעולות הממשלה ביו"ש, האלוף דנגוט, ועם ראש המנהל האזרחי, האלוף מרדכי, והעלה בפניהם את סוגיית הזיהום "בגלל הפרשי הגובה השפכים יגיעו למי התהום של כלל מדינת ישראל. לזיהום אין גבולות והוא יגיע בסופו של דבר לכולם", כדבריו. "לא יתכן שנדרוש דרישות קיצוניות מהמתיישבים היהודים ביו"ש ובאותו זמן הממשלה תסייע להקמת פרויקט כזה שיוצר מפגעים סביבתיים חמורים ביותר".

ארדן דרש תסקיר שיבחן את הסוגיות הסביבתיות הנוגעות לעיר ומתאם פעולות הממשלה הודיע כי יעצור כל שיתוף פעולה ישראלי-פלשתיני כל עוד לא יבחן תסקיר שכזה. תסקיר שכזה אכן הגיע לידיו בימים האחרונים והוא נבדק בימים אלה. 

"לא נראה לי סביר שבונים דירות לפני שניתן מענה למערכת הביוב, הכבישים והמים", אומר ארדן המציין שמדובר בעיר המיועדת למאיון העליון בחברה הפלשתינית. "אכנס לבדיקה מעמיקה יותר בימים הקרובים", הוא אומר ומזכיר שוב את ההבטחה שקיבל להקפאת השת"פ עם הפלשתינים כל עוד לא הושלמה ונבחנה סוגיה זו.

לדבריו גם כעת, למרות הבנייה המואצת של מבנים עדיין ניתן לבלום את המהלך אם יימצא שאכן כך צריך לעשות. "אי אפשר יהיה לקדם את העיר הזו ללא שיתוף פעולה. נכון שהשטח בשליטה פלשתינית אבל דרכי גישה, המים ועוד כל אלה שליטה של ממשלת ישראל. אם צריך אזום גם דיון בממשלה", אומר ארדן המשוכנע שגם כעת "זה לא מאוחר מדי", ולדבריו "צריך להיות אמיץ כדי לדרוש את הדברים גם אם המשמעות היא שיעמדו שם פילים לבנים. אני מאמין שלא כל לחץ אמריקאי סופו לגרום לכניעה בצד הישראלי. אני מאמין שגם רוב חברי הממשלה מאמינים כך".

בהתייחסו לעצם קיומו של המו"מ המדיני בדרך,לכאורה, להקמת מדינה פלשתינית אומר ארדן כי לטעמו הדרך רחוקה מאוד עד להקמתה של מדינה שכזו. "אנחנו רחוקים מרחק רב מהקמת מדינה פלשתינית. ראש הממשלה נכנס למתווה שמטרתו להוכיח שישראל חותרת למו"מ ולשלום", אומר ארדן המזכיר את הסרבנות הפלשתינית להצעותיו של ראש הממשלה הקודם, אולמרט, סרבנות שלטעמו תשוב ותעלה גם כעת אצל ראש הממשלה נתניהו שהצעותיו תהיינה פחותות בהרבה. "אם אבו מאזן התנגד אז, אין סיבה שיסכים עכשיו".














;