מודאג. הרב עמאר
מודאג. הרב עמארפלאש 90

הרב הראשי  לישראל, הראשון לציון הרב שלמה עמאר פנה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בבקשה שיפעיל את סמכותו וימנע את אטימת בית הכנסת בשכונת אלמתן שביישוב מעלה שומרון. בג"צ קבע כי יש לאטום את בית הכנסת ביישוב מיד לאחר חג הסוכות. הצו הוצא בעקבות עתירתם של שני פלשתינים שטענו כי בית הכנסת נבנה על אדמה השייכת להם.

בפתח המכתב כתב הרב, "מצרף אני את מכתבם של תושבי אלמתן שזועקים במר ליבם נגד אטימת בית הכנסת ביישובם. שנבנה בעמל גדול, בו בזמן שצווי הריסה נגד בניינים אחרים אינם נאכפים".

"לא העלימו ממני שבג"צ הוא שהחליט לאטום את בית הכנסת", מציין הרב אך מבקש מראש הממשלה, "לפנות ליועץ המשפטי לממשלה, שינצל את סמכותו לפנות שוב לבג"צ ולהביא את עמדת הממשלה בדרך שתמנע את הריסת בית הכנסת".

לסיום כתב, "בבקשה תעשה כל אשר לאל ידך בעניין זה, הקהל ציפה בכליון עיניים לבית הכנסת ולא נשוב על המשברים שפקדו את עם ישראל בחורבן גוש קטיף".

מכתבו של הרב עמאר לראש הממשלה בא בעקבות מכתב שקיבל ממשפחת מוך בשם תושבי אלמתן בו כתבו, "אנו תושבי שכונת אלמתן פונים אליך בשעת צרה זו שתשפיע ותתערב בענייננו למען ילדינו וכבוד תורתנו הקדושה".

במכתב הסבירו כי "שכונת אלמתן הוקמה לפני כתשע שנים ע"י קומץ משפחות ובעידוד גורמי ההתיישבות. השכונה הוקמה על אדמות מדינה ובתוך תוכנית המיתאר של ישוב האם מעלה שומרון, ברם, כביש הגישה למעלה שומרון הוא באורך כ3 ק"מ, ושביל ההליכה המקשר בין השכונה לגדר הישוב הינו באורך קילומטר עובר בדרך מסוכנת, וללא עירוב".

עוד ציינו, "בשנים הראשונות עקב מחסור בגברים למניין, התפללנו בשבתות במבנה זמני ובדרך כלל נאלצנו לכתת רגלינו אל בית הכנסת הקרוב עם כל הבעיות ההלכתיות והביטחוניות הכרוכות בדבר.

בשנים האחרונות ב"ה גדלנו ל 16 משפחות ובהן מעל 40 ילדים, דבר שהביא להחלטה כי מחובתנו ולמען עתיד ילדינו, עלינו לבנות בית כנסת קבע בשכונה.  על אף שלא ניתן לנו היתר בניה (עקב המצב הפוליטי ולא בעקבות בעיה חוקית כלשהי), ערכנו תוכניות הנדסיות גייסנו כספים וב"ה התחלנו בבניית בית הכנסת".

התושבים סיפרו כי "בית הכנסת נבנה במהירות ובתוך כשבוע ומחצה סיימנו לבנות את השלד כולל גג. ומיד החלו הטרדות של גורמי שמאל וערבים בסיוע גורמי מינהל. אנו לא התמהמהנו ומיד החלנו להתפלל במבנה".

עוד ציינו, "גורמי השמאל הקיצוני לא בחלו בשום אמצעי ובסופו של דבר פנו לבג"צ ללא ידיעתנו והוציאו צו הפסקת עבודות, שבהמשך הפך לצו אטימה, ובג"צ הורה למדינה כי תבצע זאת בתוך שישים יום אשר מסתיימים מיד לאחר חג סוכות".

התושבים כתבו בכאב כי, "בית הכנסת עבורנו הוא עורק חיים. לאחר כמיהה וציפייה רבת שנים, זכינו ובחסדי שמיים גדולים, נמצא התורם הנדיב שאפשר לנו לקיים מצווה חשובה זו. ב"ה בית הכנסת מפואר, ומרומם את הנפש.  אנו רואים בפסיקת בג"ץ שבר גדול, ומכה עצומה ומסוכנת לעם ישראל בכלל, ולנו, תושבי השכונה, בפרט".

לדבריהם, "החלטה זו ניתנה ע"י אנשים ערלי לב ואטומים שאינם מבינים מה משמעות חיים יהודיים בארץ ישראל, ומה משמעות הריסת בית כנסת יחיד בשכונה כזו".

לסיום כתבו לרב, "הפיתרון הפשוט למצב הינו החלטה פוליטית, שתאשר למפרע את המבנה בהתאם לתוכניות הקיימות. יש לציין כי המבנה עומד כבר למעלה משנה ואין הוא מפריע לאיש (פרט לאנשי השמאל הקיצוני בגיבוי בג"צ). אנו מפילים תחינתנו בפני כבוד מעלתו כי יתערב לטובתנו בעניין זה, ויעשה כל שאל ידו לשנות את רוע הגזירה".

בית הכנסת באלמתן: