האש והעשן בקרבת גדר ובתי ישוב הר ברכה. היום
האש והעשן בקרבת גדר ובתי ישוב הר ברכה. היוםצילום: מזכירות הר ברכה

שריפת ענק פרצה היום (ב) בשעות הצהרים בצמוד לישוב הר ברכה לאחר שערבים שמסקו עצי זית בין הכפר בורין לבין הישוב הר ברכה הציתו שדה קוצים למרגלות הישוב.

כתוצאה מההצתה פרצה שריפת ענק שהגיעה כמאה מטר מבתי הישוב בטרם כובתה. כוחות כיבוי שהוזעקו למקום וכיתת הכוננות של הישוב השתלטו לבסוף על האש ומנעו ממנה להגיע אל בתי הישוב.

מזכיר הישוב הר ברכה, ישראל סעדיה, סיפר כי "בערך בשעה 14:00 אחר הצהרים סיימו ערבים מכיוון הכפר בורין למסוק עצי זית והציתו אש לפחות בשני מוקדים בשטח לכיוון הישוב. ברגע האחרון הצלחנו לכבות את האש, בזכות פעולות הכיבוי ובזכות עצירת הלהבות בשביל הבטחון של הישוב. זו לא הפעם הראשונה שערבים מבורין מציתים דלקות המסכנות את הישוב ופוגעות באופן קשה בחקלאות. לא פעם ולא פעמיים מובילים את הערבים הפורעים מבורין יהודים פעילי שמאל קיצוני המובילים אותן לכיוון הישוב או השטחים החקלאיים שלו. פעילי השמאל הקיצוני מגיעים עם דגלים אדומים ודגלי אש"ף, משלהבים את הערבים ומצלמים והערבים זורקים אבנים וסלעים ומציתים שטחים".

בעקבות ההצתה היום, המצטרפת לגל אירועים דומים בשבועות האחרונים מאז החלה עונת המסיק, קורא ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה, להרחיק מאזור השומרון את פעילי השמאל הקיצוני וגורמים מסיתים מקרב הערבים לעונת המסיק, כפי שהיה נהוג בעבר בקשר ליהודים: "לצערי, זו איננה הפעם הראשונה שערבים מציתים דלקות ומבצעים נזקים וואנדליזם באזור השומרון תוך ניצול המסיק. השנה ההתיישבות בשומרון שותפה עם צה"ל בשמירה על השקט בעונת המסיק. אין לנו שום עניין לפגוע במסיק ואנו רוצים בדיוק כמו כולם שהוא יעבור בשקט ובשלווה. לצערי, ארגוני שמאל קיצוני מהארץ וגם מחו"ל מחרחרים מדנים מלאכותיים ויוצרים פרובוקציות מכוונות על מנת להבעיר את השטח. חלק גדול מההתקפות של ערבים בחסות המסיק הן כתוצאה מפעילות פרובוקטורית של ארגוני השמאל הקיצוני. אני פונה למערכת הבטחון להרחיק באופן מיידי את הפרובוקטורים המנסים להבעיר את השטח בעונת המסיק, לא ניתן להפוך את עונת המסיק לבימת פרובוקציות עולמית".

מזכיר הישוב הר ברכה הגיש הערב (ב) תלונה במשטרה בעקבות ההצתה.

לפני כשבועיים הציתו ערבים בחסות המסיק אש בשדה תלתן בחוות גלעד. כתוצאה ממנה נשרף השדה כליל. שבוע קודם לכן ניצלו מוסקים ערבים באזור חוות גלעד את אבטחת המנהל האזרחי והמשטרה ובדרכם למסוק כרם זיתים כרתו עשרות עצי זית ותאנה של תושבי חוות גלעד והשחיתו טראסות חקלאיות של תושב אחר מהחווה.

לפני כשבוע גנבו ערבים זיתים מחמישים עצים בכרם זיתים של תושב רחלים באזור שילה. הפורעים לא הסתפקו בגניבת הזיתים, אלא גם עקרו, השחיתו ענפים וקרעו צינורות השקיה.

במקביל התרחש אירוע חמור נוסף לפני כשבועיים באלון מורה, כאשר עשרות ערבים, פעילי שמאל קיצוני ואנרכיסטים תקפו שניים מתושבי אלון מורה בשעה שבדקו את העירוב היישובי.

ע"פ הדיווח עשרות הערבים ועימם האנרכיסטים הזרים התנפלו על שני התושבים באבנים, בסלעים ובמוטות. המותקפים הצליחו להיחלץ מהם והזעיקו את צה"ל ואת אנשי כיתת הכוננות של הישוב.

גם אנשי כיתת הכוננות וחיילי צה"ל שהגיעו למקום הותקפו אף הם באבנים. רק לאחר ירי הרתעתי באויר, כנראה מצד אחד החיילים, חדלו הערבים והאנרכיסטים ליידות אבנים ועזבו את השטח.