בצל איומי הטרור האחרונים, במרכזם חבילות הנפץ שהועברו במטוסים מתימן לכיוון שיקגו, בנמל התעופה בן גורין משדרים "עסקים כרגיל" ואומרים כי האירועים האחרונים לא יביאו לשינוי בנהלי האבטחה ברשות שדות התעופה, נהלי אבטחה שהתפרסמו במשך השנים כקפדניים ויעילים במיוחד.
נמל התעופה אירח השבוע את הכנס הבינלאומי הראשון בישראל בנושא אבטחת המולדת, Home Land Security, המבקרים סיירו בין התחנות השונות בנמל התעופה וראו מקרוב כיצד הנוסעים נבדקים, התיקים נסרקים וכל האישורים והכרטיסים נבדקים. את הסיור בנתב"ג סיימו המבקרים מהכנס בתרגיל על הגדר של שדה התעופה.
במהלך ימי הכנס, שנערך במלון דן-פנורמה בת"א, הציגו נציגי רשות שדות התעופה את תפיסת האבטחה של נמל התעופה בן גוריון הנשענת על כח אדם וטכנולוגיות חדשניות.
מנכ"ל רש"ת קובי מור אמר כי "רשות שדות התעפה גאה לחלוק את הידע והמומחיות העולמית שצברה במשך השנים ובכך לתרום ולסייע במניעת איומי טרור. הרשות מקדמת את נושא שיתוף הפעולה הבינלאומי ויצוא הידע בתחום אבטחת שדות תעופה בינלאומיים".
מרשות שדות התעופה נמסר כי הרשות משקיעה אמצעים רבים באיתור ופיתוח טכנולוגיות לקידום רמת הביטחון – חלקן בשיתוף חברות ביטחוניות מובילות בארץ ובעולם, במטרה להעמיד את נמל התעופה בן גוריון ושאר מתקני רש"ת בחזית הטכנולוגיה הביטחונית העולמית.
להלן פירוט כמה מהמערכות אשר הוצגו במהלך ימי הכנס בנתב"ג כפי שנמסר לנו מאת רשות שדות התעופה:
מערכות הגנה היקפית
נתב"ג מוגן באמצעות גדרות אלקטרוניות חכמות ומערכות הגנה היקפית שתפקידן, מניעת כניסה לא מבוקרת אל שטח הנמל. הכניסה לתחום הנמל מתבצעת ממעברים בהם נערך הליך סינון ובידוק לכל כלי הרכב והנוסעים הבאים בשערי הנמל. כלי הרכב נבדקים באמצעות מערכת- LPR לאיתור לוחיות רישוי, המחוברת בזמן אמת למאגר מידע ומתריע על כלי רכב חשודים. רכבים, העשויים להוות סיכון ביטחוני, מופנים לבדיקה מקיפה באמצעים שונים ביניהם: מריחנים, מערכות לסריקת גחון רכב וכלבים המאומנים באיתור חומרי נפץ ואמצעי לחימה.
משימות האבטחה ההיקפית מבוצעות על ידי היחידה להגנה היקפית המורכבת מבוגרי ביה"ס לאבטחה של רשות שדות התעופה. היחידה מפעילה סיורים רכובים חמושים, 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.
מערכת איכון רכב מאפשרת קבלת תמונת מצב בזמן אמת על מיקומם של הסיורים הרכובים ומסייעת לקבלת החלטות בעת אירועי חרום. למערכת יכולת העברת וידיאו ממצלמות ההגנה ההיקפית למסכים שנמצאים ברכב הסיור באמצעות תקשורת אלחוטית.
טכנולוגיות לאיתור חדירה בלתי מבוקרת לשטח האווירי
מערכות הכוללת מכ"מים קרקעיים מתקדמים בשילוב מצלמות בעלות יכולת ראיית לילה, נועדו להגברת השליטה המרחבית בטווח רחוק ולהעברת מידע חזותי לגילוי מוקדם של ניסיונות חדירה לשטח הנמל, בכל מזג אוויר בכל שעות היממה.
מערכת (VMD – Video Motion Detection)- מערכות אלקטרואופטיות מתוחכמות לגילוי חדירה בלתי מורשית לשטח הנמל המבוססות על איתור תנועה בחוזי. המערכות, בעלות יכולות מבצעיות ביום ובלילה הינן מערכות לטווח רחוק והן נרכשו מחברה המייצרת מערכות חוזי קואדרוסקופיות לגילוי תנועה בחוזי, לאחר שהמערכת הוכיחה יכולות מרשימות בתחום הגילוי ורמת התראות השווא.
אבטחת טרמינל הנוסעים
טרמינל הנוסעים בנתב"ג מוגן באמצעים פיזיים, טכנולוגיים ואנושיים המונעים יכולת לפריצת רכב תופת אל אולמות הנוסעים.
המיגון הפיזי כולל עמודי מיגון שהוצבו לאורך חזית הטרמינל. קיר הזכוכית בחזית הטרמינל ממוגן ומתוכנן לעמוד כנגד אפשרות של פיצוץ ואף פחי האשפה הינם עמידים בפני פיצוץ.
הטרמינל נשלט ע"י כ-700 מצלמות CCTV – (במעגל סגור) המכסות את כל אולמות הטרמינל והשטחים הסמוכים לו.
בכל הכניסות לטרמינל ממוקמים עובדי ביטחון. אולמות הנוסעים וחזית הטרמינל מאובטחים ע"י עובדי ביטחון על מנת לאתר כלי רכב, חפצים ואנשים חשודים.
בידוק ביטחוני מתקדם
מערכת ה"יוניפאס"- מערכת מתקדמת ייחודית וראשונה מסוגה בעולם לבידוק ביטחוני טכנולוגי של הטסים לחו"ל. רשות שדות התעופה פיתחה מערכת ייחודית וראשונה מסוגה בעולם לבידוק ביטחוני של הטסים לחו"ל המאפשרת לנוסעים לבצע בידוק ביטחוני באופן עצמאי ומייעל את התהליכים אותם עוברים הנוסעים בדרכם לחו"ל. מערכת ה"יוניפאס", פתרון ייחודי לשילוב טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי ביומטרי של נוסעים ואימות אוטומטי של דרכונם, מאפשרת שיפור משמעותי בתחום השירות לנוסע לצד שיפור ברמת הביטחון לנוסעים. המערכת הינה מערכת אינטגרטיבית הראשונה מסוגה בעולם בתחום הליך היציאה מהארץ, פיתוח שהתאפשר תוך הקפדה על רמת ביטחון גבוהה במיוחד ושמירה על הסטנדרטים הביטחוניים הישראליים הגבוהים ונועדה לייעל את הליך היציאה מהארץ, לשפר את רמת השירות לנוסעים, לקצר את זמני המתנה תוך שיפור רמת הביטחון, ייעול הצרכים התפעוליים ושיפור חווית הטיסה בנתב"ג.
בדיקת כבודת היד - הריבוע
גודל מתחם הבידוק הביטחוני לבידוק כבודת היד של הנוסעים הוכפל ל-1350 מ"ר ושולבו בו 18 מסלולי בדיקה בטכנולוגיות משופרות לבידוק כבודת היד וגוף הנוסע.
האמצעים הטכנולוגיים הנמצאים בשימוש המתחם הנם שערים מגלי מתכות, מגלי מתכות ידניים, מריחנים ומכשיר לאיתור מתכות בנעלי הנוסע – מכשיר ה"מגשו" פרי פיתוח ישראלי הנותן מענה ביטחוני ומפחית משמעותית את הצורך בחליצת נעליים.
סימולציות ממוחשבות
מטה חטיבת הביטחון עושה שימוש תדיר בסימולציות ממוחשבות להערכת האיום כנגד מטוסים ונוסעים בנתב"ג ומשתמש בכלי הסימולציה הממוחשבת גם לצורך תכנון ובניית תכניות אבטחה.
מערכת מוכנות מבצעית "סלע"
מערכת ממוחשבת לבקרת מוכנות מבצעית. המערכת פרי פיתוח חטיבת הביטחון ברשות שדות התעופה מנהלת את נושא הכשירות המבצעית בחטיבת הביטחון ומאפשרת להפיק בזמן אמת תמונת מצב עדכנית לגבי רמת המוכנות המבצעית של כל עובד במערך הביטחון ובמקביל של כל יחידה בחטיבה. המערכת מתעדכנת כל 24 שעות ומתבססת על נתונים כגון: ביצוע תרגילים, מבחנים, תצפיות וכו'.
פגי"ה- פיקוד גייטים
מערכת ממוחשבת השולטת על כל פעילות שערי היציאה בנתב"ג. המערכת מסונכרנת עם מערכת בקרת המעברים ומאפשרת בקרה ושליטה ביטחונית מלאה על פעילות שערי היציאה בנתב"ג.
