הנגבי: בוקר קשה, כואב ועצוב

בית משפט השלום בירושלים גזר את דינו של ח"כ צחי הנגבי והחליט להטיל עליו קלון בגין עדות שקר. השופט יואל צור התנגד לקלון אך שני השופטים אריה רומנוב ועודד שחם קבעו כי יש קלון במעשיו.

"אין אנו מתקשים לומר, כי המסקנה המתחייבת במקרה שבפנינו היא, שיש לקבוע כי העבירה אותה עבר הנגבי, היא עבירה שיש עימה קלון", כתבו שני השופטים. החלטת בית המשפט תגרום להשעייתו המיידית מהכנסת.

ח"כ צחי הנגבי (קדימה) הגיב להחלטה, "זהו בוקר כואב וקשה", אמר הנגבי. "עברתי שמונה שנים של מאבק משפטי מתוך אמונה שהתוצאה הסופית תהיה מאוזנת וחיובית", הוסיף. הנגבי אמר כי הוא מכבד את החלטתו של בית המשפט ובכוונתו להתייצב בלשכתו של יו"ר הכנסת ולמסור לו את השעייתו מעבודתו בכנסת.

העיתונאית נינו אבסדזה, החלה לכהן כח"כ מיד עם הודעת בית המשפט על הרשעתו של ח"כ הנגבי בקלון. קדימה פנתה למזכירות הכנסת להכין את סדרי השבעתה של אבסדזה כמחליפתו של הנגבי.

בחודש יולי האחרון הורשע חבר הכנסת במתן עדות שקר בפרשת המינויים הפוליטיים, ממנה זוכה.

בית המשפט הדגיש כי שאלת הקלון מתייחסת רק לכנסת הנוכחית. נוכח העובדה שהמאשימה לא ביקשה להטיל על צחי הנגבי עונש מאסר לריצוי בפועל, וכיוון שלא הוטל עליו עונש מאסר לריצוי בפועל, הרי שמבחינת תנאי הכשירות הקבועים לחוק היסוד: הכנסת, אין מניעה חוקית לכך שיציג את מועמדותו לשמש כחבר כנסת בכנסת הבאה.

עוד הובהר כי כיוון שבית המשפט לא הטיל על צחי הנגבי עונש מאסר, אפילו על תנאי, הרי שמבחינת תנאי הכשירות הקבועים בסעיף 6 לחוק היסוד: הממשלה, אין גם מניעה חוקית לכך שצחי הנגבי ישוב וישמש כשר.
 
תגובות להחלטת בית המשפט:

ראש האופוזיציה, ציפי לבני התייחסה להחלטה להטיל קלון על ח"כ צחי הנגבי ואמרה "בית המשפט אמר את דברו ויש לכבד את הכרעתו. אין מדובר כאן בסוף פסוק מבחינת פעילותו הפוליטית של צחי".



"צחי קיבל על עצמו את האחריות למעשיו וביטא בהתנהגותו במהלך המשפט נורמות נכונות של התנהלות אישי ציבור בהליכים משפטיים ויש לזקוף זאת לזכותו. אני מאמינה שעם תום המגבלות בשל הקלון צחי ימשיך איתנו בתרומתו רבת השנים ויתרום מכישוריו ומיכולותיו למען מדינת ישראל", הוסיפה לבני.

יו"ר השדולה למאבק בשחיתות, ח"כ אריה אלדד הגיב להחלטת בית המשפט בעניין ח"כ הנגבי ואמר "בית המשפט הרם קבע היום מה שגם אחרון האזרחים יודע בעמקי לבו: איש ציבור הנשבע לשקר מעטה על עצמו קלון ואינו צריך לשמש עוד בשום תפקיד ציבורי".

חבר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) הגיב "נייחל שניראה אותו, ככל שהחוק מאפשר, כאחד האוחזים בהגה המדינה".



"צחי הנגבי הוא לא רק פוליטיקאי כי אם גם מנהיג וחבר, וצר לי ברמה האישית על החלטת ביהמ"ש. ח"כ הנגבי הוא אחד מעמודי התווך של המנהיגות הישראלית, והוצאתו ממעגל העשייה, ולו לתקופה קצובה, תפגע לא רק בו, אלא אף בחוסנה וביכולת עמידתה של מדינת ישראל בפני אתגריה הביטחוניים הגדולים", אמר ח"כ שנלר והוסיף "לצד כיבוד גזר הדין ולטובת מדינת ישראל, נייחל שנראה את חבר הכנסת הנגבי, ככל שהחוק יאפשר, כאחד האוחזים בהגה המדינה. באשר יפנה מעתה אני מאחל לו הצלחה ומייחל לראותו מעורב בפעילות למען הציבור, גם אם מחוץ לבית הנבחרים".

הרב שלום דב וולפא, יו"ר תנועת ארץ ישראל שלנו, הגיב להטלת הקלון על צחי הנגבי ואמר "האיש שהחליט בשעת הכרעה לנטוש את תורת אימו, ולהתחבר לציר הרשע שרון- ויסגלס אשר גירשו באכזריות נוראה עשרת אלפים יהודים והקימו את מדינת איראן, משלם היום את המחיר של הפשע הנפשע שעשה. היום הוכח שוב יש דין ויש דיין".