שינויים בהרגלי ההמתנה
שינויים בהרגלי ההמתנהפלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לתיקון פקודת התעבורה בנושא מידע על שירותי תחבורה ציבורית, שהגישו חברי הכנסת שלי יחימוביץ', יריב לוין ונחמן שי.

על פי הצעת החוק, המפקח על התעבורה יוסמך להקים מרכז מידע ארצי, שירכז נתונים על שירותי התחבורה הציבורית ויספק אותו לציבור בטלפון, במסרונים (הודעות SMS) ובאינטרנט. נציגי משרד התחבורה אמרו בדיון כי המשרד כבר החל להפעיל פורטל המרכז את נתוני קווי התחבורה בישראל, ובקרוב בכוונתו מרכז מידע ארצי בטלפון. לפי ההצעה, מרכז המידע יכלול עדכונים שוטפים לגבי משך הנסיעה בין תחנה לתחנה, המועד המשוער להגעת האוטובוס לתחנה ויעדכן לגבי שינויים שלא תוכננו מראש.

בנוסף לכך מציע החוק לקבוע הוראות להצבת שילוט בתחנות המשמשות אמצעי תחבורה שונים, שידווח לנוסעים את זמני מתן השירות בקו, מפה של מסלול הקו, תדירות הקו ודרכי ההתקשרות עם מרכז המידע הארצי. עוד מוצע להסמיך את המפקח על התעבורה לגבש תוכנית שנתית להצבת שילוט אלקטרוני בתחנות אוטובוס, באמצעותו יוכלו הנוסעים לקבל מידע שיעודכן בזמן אמת. השילוט האלקטרוני יוצב, לפי ההצעה, משרד התחבורה יממן את הצבת השילוט, יספקו לרשויות התמרור המקומיות ויהיה אחראי לתחזוקתו.

בפתח הישיבה אמרה חברת הכנסת יחימוביץ' כי הגיעה להסכמות בנושאים הנוגעים לחוק עם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ומשרד האוצר. יחימוביץ' הודתה למשרדים על התמיכה בחוק וביקשה להתקדם לקראת אישור החוק לקריאה שנייה ושלישית.

במהלך הדיון ביקשה אלה אלון מהקליניקות המשפטיות באוניברסיטת תל אביב כי המפקח על התעבורה יפרסם לא רק את הנתונים הרשמיים מרישיון ההפעלה של החברות אלא גם עדכונים שוטפים על הנעשה בשטח. אולם מנהל אגף התחבורה הציבורית במשרד התחבורה, יהודה אלבז, הסביר כי הדבר עלול לגרום לחברות שלא למסור נתונים אמיתיים.

סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, חוה ראובני, ביקשה להוסיף לחוק אמירה שמחייבת את בעלי התחנות להציב את השלטים בתחנה ולעדכנם. זאת מאחר שמפעילי קווי התחבורה הציבורית לעיתים אינם מחזיקים בבעלות על תחנות ההסעה וכדי למנוע מצב שבו בעלי התחנות יתנגדו להצבה הראשונית של השילוט. הוועדה קיבלה את ההצעה, אך תוך מתן אפשרות לבעל התחנה להשמיע את עמדתו. כמו כן התקבלה הצעתו של ח"כ לוין, לפיה המפקח על התעבורה יקבל סמכות להכריע במקרה של מחלוקת בין הצדדים.

במהלך הדיון אמר רפרנט התחבורה באגף התקציבים באוצר, מיכה פרלמן, כי משרד התחבורה לא יכול להיות אחראי להחלפת השלטים בתדירות גבוהה כתוצאה ממעשי ונדליזם. עורכת הדין מיכל צברי ממשרד הפנים הדגישה כי בדיונים הקודמים נקבע במפורש שהרשויות המקומיות לא תהיינה אחראיות לונדליזם. לפיכך נקבע כי משרד התחבורה יהיה אחראי רק על התחזוקה השוטפת של השלטים.

הוועדה קיימה דיון גם בשאלת תחילתו של החוק, וביקשה לשמוע מנציגי משרד התחבורה סקירה על הנעשה בשטח. מנהל אגף התחבורה אלבז אמר כי המשרד כבר החל ביישום החוק בשטח עוד בטרם החקיקה. לדבריו, העבודות בשטח חשפו לעיתים קשיים ביישום שלוקח זמן להתגבר עליהם. לבסוף הסכימו המציעים ונציגי משרד התחבורה לקבוע כי החוק ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2012 – כאשר המשמעות היא כי עד המועד הזה תושלם ההיערכות ויוצב השילוט בתחנות התחבורה הציבורית.