רכבת ישראל
רכבת ישראלפלאש 90

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים פרסם היום (יום שני) לראשונה RFI (Request for Information) לביצוע קו הרכבת המהיר לאילת. כך הודיע היום שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ.

שר התחבורה ציין כי פרסום ה- RFI נועד לבחון את ההתעניינות והיכולת של הסקטור הפרטי בסלילת קו הרכבת לאילת וכן את אופן שיתופו במימוש הפרויקט. מדובר בין השאר בתכנון, הקמה, מימון והפעלה של קו הרכבת לאילת.

כץ מקדם כיום את הפרויקט במסגרת תוכנית "נתיבי ישראל" שתחבר את המדינה באמצעות רשת כבישים ומסילות ברזל, מקרית שמונה בצפון ועד אילת בדרום. במסגרת התוכנית הוקצו כ- 2.5 מיליארד שקלים לתכנון כבישים ופרויקטים מסילתיים ובהם גם מסילת הרכבת לאילת. עלות תוכנית "נתיבי ישראל" נאמדת ב-27.5 מיליארד שקל.

מדובר בהקמת מסילת ברזל כפולה מצין ועד אילת, באורך של כ- 170 קילומטר. תוואי המסלול כולל 63 גשרים, באורך של 4.5 קילומטרים ו-5 מנהרות, באורך כולל של 9.5 קילומטרים. אורך המסילה מתל אביב ועד אילת יהיה 350 קילומטר.

בתוואי המסילה תפעל רכבת מהירה תל אביב- באר שבע- אילת ורכבת מאספת  שתעבור דרך שמונה תחנות חדשות שיוקמו לאורך התוואי, בסמוך לישובי הערבה. זמן הנסיעה של הרכבת המהירה מתל אביב לאילת לא יעלה על שעתיים וחצי.

תחנות הרכבת יוקמו בחצבה, מרכז ספיר, פראן, יהל, יוטבתה, תמנע- בסמוך לשדה התעופה המקודם בימים אלה, שחורת ואילת.

משרד התחבורה בחן 6 חלופות שונות לתוואי מסילת הברזל לאילת ובחר את החלופה האופטימלית העוברת דרך הר צין והערבה. הפרויקט מקודם כיום סטטוטורית, באמצעות ועדת התכנון המחוזית של משרד הפנים. במהלך השבועות הקרובים יוחל בביצוע מדידות בתוואי המסילה.

מבדיקות כלכליות שערך אגף תכנון כלכלי במשרד התחבורה עולה כי תנועת הנוסעים לאילת מסתכמת כיום בכ-8 מיליון נוסעים בשנה. על פי התחזיות צפוי מספר הנוסעים ברכבת להגיע ליותר מ- 3 וחצי מיליון נוסעים בשנה.

מסילת הרכבת לאילת תשמש גם להובלת מטענים מנמל אילת ישירות למרכז הארץ. מדובר במטענים של כימיקלים ודשנים שישונעו מאזור הנגב וים המלח ישירות לנמל אילת בדרכם לחו"ל וכן בכלי רכב מיובאים המשונעים כיום באמצעות משאיות.

תנועת המטענים מאילת ואליה מסתכמת כיום בכ- 2.5 מיליון טון כימיקלים וכן בכ - 140 אלף כלי רכב בשנה.

השר כץ ציין כי להובלת מטענים ברכבת יש יתרונות רבים שכן היא תאפשר להפחית את מספר המשאיות בכבישי הארץ ותפחית את מספר התאונות בהם מעורבות משאיות וכלי רכב כבדים. כמו כן היא תאפשר לצמצם באופן משמעותי את זיהום האוויר.

משרד התחבורה מציין כי לפרויקט הרכבת לאילת חשיבות חברתית ממדרגה ראשונה והוא עולה בקנה אחד עם מדיניות הממשלה לקרב את הפריפריה למרכז ולפזר נכון יותר את האוכלוסיה המרוכזת כיום ברובה בין גדרה לחדרה. "מדובר בתוכנית שתקצר את זמני הנסיעה ממרכז הארץ לאילת באופן משמעותי ותביא לשינוי במפת התחבורה בישראל" הוסיף כץ.

מפת הרכבת לאילת