חוסך טרחה. כץ
חוסך טרחה. כץפלאש 90
ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה היום את דיוניה בהכנה לקריאה שנייה ושלישית של חוק הטיס, שנועד ליצור תשתית משפטית כוללת ואפקטיבית להסדרת התעופה האזרחית בישראל כחלק מהמאמץ שיוביל להחזרת הדירוג התעופתי של ישראל לקטגוריה 1 על-ידי ה-FAA (מנהל התעופה הפדראלי האמריקאי). בפתח הדיון התייחס ח"כ יצחק וקנין, שמנהל את הישיבות לאישור החוק, לפרסומים בדבר האזהרות שהשמיע שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ.



"הערת שר התחבורה כפי שבאה לידי ביטוי בפרסומים בתקשורת אינה במקומה", אמר וקנין. "כל אחד מחפש לעצמו כיסוי, אני לא מחפש כיסוי לעצמי וגם הוועדה לא, אי אפשר לומר שמהיום בו יתקבל חוק הטיס לא יהיו יותר תאונות אוויריות".



בעקבות הפרסומים על ההערה של שר התחבורה הורה ח"כ וקנין למנהל הוועדה, לאה ורון, להעביר ליו"ר הכנסת את הרשימה המלאה של מועדי הדיונים שקיימה הוועדה בחוק, מאז הונח על שולחנה ב-8 בפברואר 2010. "לא מדובר בעוד חוק של שורה וחצי", ציין וקנין. "את חוק הטיס יש לחוקק בכובד ראש ולתת את הדעת לכל 180 סעיפיו ללא יוצא מהכלל".



ח"כ וקנין סקר את השתלשלות האירועים שהובילו בסופו של דבר להגשת חוק הטיס. הוא ציין כי כבר באוגוסט 2007 הגישה ועדת לפידות דוח ביניים לשר התחבורה דאז שאול מופז, שבו ביקורת קשה על מצב בטיחות התעופה בישראל. הדוח הסופי של הוועדה הוגש לשר בדצמבר 2007 והתריע מפני שורה של ליקויים בבטיחות התעופה. כשנה לאחר מכן, ב-19 בדצמבר 2008 הוריד ה- FAAאת דירוג בטיחות התעופה של ישראל מדרגה 1 לדרגה 2.



למרות זאת, הצעת חוק הטיס הונחה על שולחן הוועדה רק ב-8 בפברואר 2010. זאת לאחר שבנובמבר 2007 פרסם משרד התחבורה תזכיר הצעת חוק, שהתבסס על הצעת חוק קודמת שהוכנה 11 שנים קודם לכן – בשנת 1996.



"אנחנו עושים בוועדה דבר שלא נעשה 14 שנה, מאז הצעת החוק הקודמת, ומתקנים חוק שלא תוקן מזה 83 שנה (חוק הטיס הנוכחי של מדינת ישראל משנת 1927)", אמר וקנין. "אין חוק שקיבל העדפה וקדימות כמו חוק הטיס, ואסור שתחת ידינו יצא חוק שחוקק במהירות וללא תשומת הלב לכל פרט ופרט".



ח"כ וקנין ציין כי הצעת החוק כוללת כ-130 עמודים, בהם כ-180 סעיפים להם נדרשה הוועדה לתת את דעתה. במסגרת אישור הצעת החוק הועברו לחברי הכנסת ולגופים הנוגעים בדבר עשרות הצעות לתיקוני נוסח ההצעה, שכללו מאות עמודים. הוועדה קיימה כ-21 ישיבות שעסקו בהצעת החוק במשך למעלה מ-60 שעות, בנוסף לכך גורמים בוועדה וברשות התעופה האזרחית (רת"א) העריכו כי עד כה נעשו בחוק כ-200 שינויים ותיקונים נדרשים.



מנכ"ל חברת קלוב תעופה, עמרי טלמון, חיזק את דבריו של וקנין ואמר: "התיקונים הרבים שעשתה הוועדה לחוק הם עדות לעבודה שנעשתה לקידומו". לדבריו, "לא ניתן לתלות את כל בעיית בטיחות התעופה בישראל רק בהצעת חוק הטיס. אסור שחוק שמחכים לו יותר מ-80 שנה יצא מהוועדה עם חורים, ולטעון שבגלל החוק הזה לא קיימת בטיחות טיסה זו טענה משוללת כל יסוד".



הליך אישור הצעת החוק שורה ארוכה של תיקונים שנדרשה הוועדה לבצע בחוקים אחרים, הקשורים לחוק הטיס. במהלך הישיבה היום תיקנה הוועדה חוקים רבים, בהם חוק רישוי שירותי תעופה, חוק רשות שדות התעופה, חוק מניעת זיהום הים, חוק העבירות המנהליות, חוק בתי הדין המנהליים, חוק בתי משפט לעניינים מנהליים וחוק רשות התעופה האזרחית. כל התיקונים נועדו להתאים את החוקים לשינויים שמביא איתו חוק הטיס החדש.



ח"כ וקנין שיבח את העבודה המיוחדת שנערכת ברת"א, על פי דרישתו. הוא אף ציין לחיוב את העובדה כי ברת"א מקיימים ישיבות מיוחדות בהתאם להערותיו ולהערות הגורמים הנוגעים בהצעת החוק, ומגישים לאחר מכן לוועדה נוסחים המוסכמים, על פי רוב, על כל הצדדים.



הדיון שנערך היום היה הדיון השני השבוע שעסק בחוק, לאחר שבדיון הקודם ביום שלישי הוועדה סקירה על מאמצי הכיבוי האווירי של השריפה ביערות הכרמל, מפי מנכ"ל חברת כים-ניר שמטוסיה השתתפו במאמצי הכיבוי, דיויד גולן. בשבועות האחרונים הוועדה אף אישרה סעיפים נוספים בחוק, שנועדו לתקן את חוק רישוי שירותי תעופה ולהעביר את ההסדרה הבטיחותית ממנו לחוק הטיס. זאת לאחר שבדיון הקודם אישרה הוועדה כי לראשונה בתולדות המדינה הפעלת כלי טיס צבאי תעשה בהתחשב בבטיחות התעופה האזרחית וכן אושרו כללי הטיס שיחולו על המשטרה.