הר הבית
הר הבית

לפני ימים אחדים שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם חבר הכנסת עתניאל שנלר העומד בראש הועדה הפנימית שתחליט אם לפרסם וכמה לפרסם מתוך דו"ח מבקר המדינה על חפירות הוואקף בהר הבית. כתיבת הדו"ח אמנם הושלמה לפני כחצי שנה, אולם עד כה טרם הוחלט מה מתוכו יותר לפרסום. בראיון אמר אז שנלר שמרבית הליקויים שגילה המבקר על ההפקרות ואזלת היד מול חפירות הוואקף תוקנו, ולטעמו מרבית הדו"ח לא יפורסם שכן פרסום שכזה עשוי לפגוע במעמדה הבינלאומי של ישראל. ביומן ערוץ 7 היום (ב') שוחחנו עם מי שעד לא מכבר היה אחד משלושת חברי הועדה ונחשף לכל פרקיו של דו"ח המבקר, חבר הכנסת זבולון אורלב. אורלב היה גם מי שמתוקף כהונתו כיו"ר הועדה לביקורת המדינה יזם את הפניה למבקר שיבדוק את המתרחש בהר הבית. לטעמו אין כל סיבה להסתיר את הנתונים העולים מהדו"ח. כיום, חשוב לציין, אורלב אינו מכהן עוד בוועדה בשל חילופי משמרות במבנה ועדות הכנסת.

"מדובר בדו"ח שהוא מהחשובים ביותר. הוא נוגע למקום הקדוש והרגיש ביותר עבורנו", אומר אורלב בפתח דבריו. "זה דו"ח קשה. למרות שהועדה עדיין לא החליטה מה יפורסם ממנו העובדות ידועות לציבור. הוואקף עושה כל מאמץ כדי לקעקע את הזיקה היהודית להר הבית".

"סברתי שראוי לחשוף ככל שניתן מהמתרחש בהר הבית", אומר אורלב המסייג את דבריו וקובע כי לטעמו יש לשמור בחשאי אך ורק את הקטעים בדו"ח הנוגעים לדרכי פעולת המשטרה והמדינה למניעת המשך ההרס על ידי הוואקף. זאת בניגוד לעמדתו של ח"כ שנלר שכאמור סבור שיש לשמור את רובו המוחלט של הדו"ח.

"גם מבקר המדינה קבע את חשיבות הדו"ח. היה ראוי שכל העולם יידע את רמת הפגיעות, אבל, לצערי, בגלל רוטציה דעתי אינה נשמעת עוד בוועדה", אומר אורלב.

לשאלת הסיכון האפשרי למעמדה של ישראל בעולם בעקבות פרסום חלקיו השונים של הדו"ח אומר אורלב כי לטעמו הדברים הפוכים ודווקא פרסום הדו"ח יחזק את מעמדה של ישראל שכן הוא יחשוף "את המעשים הנפשעים של הוואקף בהר הבית. זה לא יפגע אלא יעזור לנו. מדע הארכיאולוגיה הוא מדע עולמי וכולם מבינים שיש דברים שלא פוגעים בהם. יכולנו להשתמש בדו"ח הזה כמנוף לטובתנו".