במצור? לא בדיוק. עזה
במצור? לא בדיוק. עזהפלאש 90

לראשונה בצה"ל הוכשרו קצינים מתוך הגדודים והחטיבות לסייע למפקד בשטח להתמודד עם הסוגייה ההומניטארית בעת לחימה. הקצינים, צפויים להשתלב יחד עם קציני התאום והממשל הקיימים באוגדות ובפיקודים ולשלב את התחום ההומנטירי גם בתרגילים השונים של הגדודים והחטיבות אליהם הם שייכים.

24 קצינים, בסדיר ובמילואים התכנסו בשבוע שעבר בבית הספר לתאום וקישור. במשך שבוע שלם תירגלו תרחישים שונים של סיוע לאוכלוסיה תוך כדי לחימה בשטח עירוני, ושמעו הרצאות שונות בתחומים מגוונים, השזורים כולם עם מאפייני הגורמים המסייעים והנוכחים במהלך לחימה.

בנוסף עברו החניכים בדרגות הסרן והרב-סרן השתלמויות  להכרת התרבות הערבית, שיעורים בשפה הערבית וכן הופץ פנקס כיס, שמאגד את כל ההוראות התחום יחד עם מילון עברי-ערבי.

לצורך הטיפול באוכלוסיה הפלשתינית בעת לחימה הוקם תקן חדש במטה מפקדת תאום פעולות הממשלה בשטחים לתפקיד חדש בדרגת סגן-אלוף - ראש תחום מרכיב אזרחי בלחימה,  אותו מאייש סא"ל גיא שטולץ, לשעבר סמג"ד חי"ר וקצין מטה בתחום תורת הלחימה בשטחים.

לדברי סא"ל שטולץ, בצה"ל זיהו את הצורך לתת אנשי מקצוע לרמות הטקטיות בשטח, וכך נולד הקורס הראשון מסוג זה בצה"ל. "בחרנו קצינים בדרגת סגן עד רב-סרן, כולם מתוך הגדודים והחטיבות ובמשך שבוע שלם הועברו לחניכים שיעורים בנושאים שונים, כגון תשתיות אזרחיות, לימוד הסביבה בה הם פועלים והיכרות עם מאפייני האוכלוסייה, צרכים הומנטיריים, הכרת האירגונים הבינלאומיים, השפעת התקשורת על הלחימה ועוד".

למרות העובדה שהחניכים בקורס הגיעו מרקע שונה, לכולם מכנה אחד משותף – רקע קרבי", מדגיש סא"ל שטולץ ומוסיף כי "הקצינים הללו יודעים מה זה נוהל קרב, ומטרת הקורס היא ללמד אותם לדעת ולשלב את כל תחום האוכלוסייה בנוהל הקרב ובמהלך ניהול הקרב.

בעבר הם כבר התמודדו עם סוגיות שונות שהתרחשו תוך כדי לחימה. אם לדוגמא במלחמת לבנון השנייה ובמבצע 'עופרת יצוקה', למשל פינוי אזרחים נכים מזירת לחימה, פתיחת מסדרון הומנטירי לרכבי הצלה, פינוי גופות, הפוגה הומניטרית ועוד. קורס זה אמור להקנות להם את הכלים לחשוב על סוגיית המרכיב האזרחי טרם היציאה לקרב ולדעת לבצע את זה גם תוך כדי ירי ותוך סיכון הכוחות הלוחמים".

במפקדת תיאום הפעולות בשטחים מתכוונים לפתוח עוד כמה קורסים במתכונת הזאת במהלך שנת 2011. המטרה היא הצבת קצין סיוע לאוכלוסייה בכל היחידות. הנושא הזה מוטמע גם בקורס פיקוד בכירים בצה"ל ובצה"ל בוחנים כעת גם לשלבו כבר בקורס מ"כים וקורס קצינים, כדי שהלוחמים יכירו היטב מה האתגר העומד בפניהם, מעבר לאויב, במלחמה הבאה.

סגן-אלוף מנצור, מפקד בית הספר לתאום וקישור, אומר כי "תפקידם של הקצינים הללו הוא לעמוד מול המפקדים, לעתים בעקשנות, ולהסב את תשומת לבם לנושא".

סא"ל מנצור מודה כי אין נוסחת פלא לטיפול בכל הסוגיות הללו, אך הכרת המצב בשטח - יחד עם הבנת המצב תוך כדי לחימה - יכולה לסייע רבות. "המפקדים יודעים היום שאלמלא ייקחו בחשבון את העניין, ההישג המבצעי שהגיעו אליו יישמט. בעימותים שמצפים לצה"ל, לא מספיק להגיע לקווי הגנה, אלא להגיע לשם בצורה נכונה. טיפול נכון והטמעת הרכיב האזרחי תוך כדי לחימה מקנה למפקד בשטח אורח נשימה להמשך ביצוע משימותיו ומאפשר לדרג הצבאי לגיטימציה להמשך הפעילות".