סלולארי. אילוסטרציה
סלולארי. אילוסטרציהפלאש 90

בדו"ח השנתי שהכינה רשות ההסתדרות לצרכנות לשנת 2010 עולה כי למעלה משליש מתלונות הצרכנים היו נגד חברות התקשורת (טלפון קווי, טלפון סלולרי, אינטרנט, חברות הכבלים והלוויין), כאשר במקום הראשון עומדות תלונות הצרכנים נגד חברות הסלולר, כ-15% מכלל התלונות.

רוב התלונות בענפי התקשורת השונים היו עקב מבצעים שונים אשר הובטחו לצרכנים ולא קוימו במלואם,  פערים בין ההבטחות אשר הובטחו לצרכנים על ידי סוכנים או מוכרים לבין חיוב הצרכנים בפועל, אי-משלוח הודעה על סיום תקופת המבצע, חיובים וקנסות מופרזים ועוד.

עוד עולה מהדו"ח, כי כ-12% מהצרכנים התלוננו על חברות הלוויין והכבלים, לעומת 6% בשנה שעברה - דבר שמהווה עליה של 100% בתלונות הצרכנים. בנוסף, כ-12% מהתלונות היו נגד עוסקים בענף הרהיטים וכ-11% נגד חנויות אשר מוכרות מוצרי חשמל. 8% מהתלונות עסקו בהלבשה והנעלה, כ-8% בעסקאות מכר מרחוק; תלונות נגד בעלי מלאכה שונים – 5% עקב עסקאות רוכלות – 5%, ונגד חברות אינטרנט גם כן 5% ותיירות ונופש – 4%. כל השאר (למשל, אופטיקה, קורסים, בנקים, כרטיסי אשראי, מכוני כושר ועוד) – כ- 15% בסה"כ.

דו"ח התפלגות תלונות הצרכנים מבוסס על מדגם של כ-5000 תלונות.

מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון, אמר היום כי "הממצאים מלמדים על מציאות בעייתית מאוד בתחום הצרכנות בישראל. אחד מכל שישה צרכנים נפגע מחברה סלולארית, אחד מכל שמונה צרכנים נפגע מחברות הלוויין או הכבלים או מהעוסקים בתחום הרהיטים. אני מקווה כי ההחלטות הרגולטוריות האחרונות בענף  הסלולר, כגון צמצום קנסות היציאה, הכנסת מפעלים וירטואליים, הפחתת דמי הקישוריות ועוד, יביאו לצמצום התלונות בענף זה. לצערי, עליית התעריפים האחרונה שעליה הכריזו החברות הסלולאריות מוכיחה כי יש לנקוט צעדים נוספים נגד החברות הסלולאריות".

עוד הדגיש לוינסון, כי מצב חמור במיוחד שורר בתחום השימוש בעסקות מכר מרחוק וניצולן לרעה נגד קשישים וחלשים: "קיימת תופעה בהיקף נרחב שחברות אשר מוכרות מוצרים באמצעות הטלפון מתקשרות לקשישים, ובדרכי פיתוי והטעיה גורמות להן לרכוש מוצרים שונים, שחלקם כלל אינם נחוצים להם. לאחר מכן, ועל אף שהחוק מאפשר לבטל עסקה כזו תוך 14 ימים מיום קבלת המוצר, החברות הללו אינן מבטלות תמיד את העסקות, וממשיכות לגבות שלא כדין סכומים גבוהים מן הצרכנים", אמר לוינסון. " לרשות ההסתדרות לצרכנות הגיעו גם השנה עשרות רבות של תלונות כאלו. מדובר בתופעה שיש לעקור מן השורש – ובהקדם".  הוא הוסיף, כי על התמ"ת לנקוט יד קשה נגד העוסקים שנוהגים כך.

לוינסון גם אמר, כי הוא מקווה שהתקנות החדשות בדבר החזרת מוצרים שנרכשו בחנויות ישפרו את מצב הצרכנים:  "על כל הצדדים הנוגעים בדבר לנהוג באחריות, לטובת הצרכנים והסוחרים כאחד".