
תעשיית כלי הרכב מצפה כי מכירות של מכוניות "רגילות" יגיעו לשיאן עוד לפני שנת 2020 ואנשי התעשייה מאמינים כי מכוניות מונעות חשמל יהוו את אחד הטרנדים החמים ביותר של העתיד .
על מנת להצליח, צריכות המכוניות החשמליות להתמודד עם רף דרישות גבוה של צרכנים בכל הנוגע לביצועים, תהליכי טעינה ונוחות שימוש.
מחקר חדש של חברת יבמ שנערך על ידי המכון לערך עסקי שלה - IBM's Institute for Business Value נועד לשער את ציפיות הצרכנים מכלי רכב חשמליים, וסקר מקביל שנערך בקרב בכירים ומנהלים בתעשיית הרכב, מצביע על הבדלים מהותיים בין צפיית הלקוחות ואנשי התעשייה על גורמים שיניעו אנשים לרכוש מכוניות חשמליות.
הבונוס באיכות הסביבה
אנשי התעשייה נוטים לייחס חשיבות רבה לבונוסים ממשלתיים ולמחירי הדלק מאשר לקוחות פוטנציאליים "פשוטים". בנוסף, המנהלים מטילים ספק בנכונות הצרכנים לשלם יותר על מכוניות ירוקות יותר, שהנסיעה בהן ידידותית יותר לסביבה ומצמצמת את פליטת גזי החממה.
המחקר של יבמ הציג בפני נהגים את השאלה מה ישכנע אותם לעבור ממכונית העושה שימוש במנוע בנזין, דיזל או במכונית היברידית – למכונית חשמלית טהורה. שני המחקרים של יבמ מעלים כי מנהלים מייחסים חשיבות רבה יותר למחירי הדלק ולתמריצים הממשלתיים מזו שעליה מדווחים הלקוחות. לקוחות, לעומת זאת, מייחסים חשיבות רבה יותר לשיקולי איכות סביבה ולעומסי תנועה מזו שעליה מדווחים המנהלים.
לא רק היברידיות
לחובבי תנועה שנוהגים ללעוג למראה החיצוני של מכוניות השומרות על איכות הסביבה, תערוכת דטרויט 2010 הייתה הפתעה איכותית בה יצרנים גדולים כמו אאודי ומרצדס הציגו דגמי יוקרה מבוססי מנועים חשמליים. לא על פריוס חי החשמל מסתבר, אלא גם על הרבה איכות, מהירות וגם לצערנו מחיר.
Audi R4 E-Tron

מהירות מקסימאלית : 200 קמ"ש
מ0 עד 100 ב5,9 שניות
עוצמה: 204 כ"ס
הספק סוללה :45 קילוואט לשעה עד 200 קילומטרים
מחיר 150000 $
Dodge EV
מהירות מקסימאלית : 193 קמ"ש
מ0 עד 100 ב-5 שניות
עוצמה: 180 כ"ס
הספק סוללה עד 322 קילומטרים
מחיר 98000 $
SLS AMG E-Cell

מהירות מקסימאלית : 266 קמ"ש
מ0 עד 100 ב-4 שניות
עוצמה: 526 כ"ס
ארבעה מנועי חשמל על כל מנוע.
הספק סוללה עד 209 קילומטרים עם סוללת הספק מיוחדת
מחיר 250000 $
רוצים שינוי?
המחקר של יבמ הקיף 1,716 נהגים בארה"ב ו- 123 מנהלים בתעשיית הרכב. על פי התוצאות, ישנו שוק פוטנציאלי גדול למכוניות חשמליות. 19% מהנהגים דיווחו כי שככל הנראה ישקלו רכישת מכונית חשמלית כאשר יבואו לקנות את המכונית החדשה שלהם.
30% מהנהגים שהשתתפו בסקר אמרו כי יהיו מוכנים לשקול לעבור למכונית חשמלית שתציע מרחק נסיעה של 160 ק"מ או מעט פחות בין טעינה לטעינה. המכוניות החשמליות הפועלות כיום מסוגלות לנסוע 80-160 ק"מ לפני שהן נדרשות לטעינה מחדש.

40% מהנהגים מוכנים לשלם עד 20% יותר עבור מכונית חשמלית, בהשוואה למכונית דומה על דלק רגיל. 27% מתוכם יהיו מוכנים לשלם פרמיה של 10%, והשאר ציינו כי יהיו מוכנים לשלם יותר ב- 20%.
על מנת להוריד את מחירי המכוניות החשמליות לרמות נוחות יותר, ממליץ מכון המחקר של יבמ לערך עסקי כי יצרני הרכב יתמקדו בשלב הראשון במכירות לצרכנים ולציי רכב מסחריים, שיאפשרו ליהנות מיתרונות השיווק בכמויות גדולות. יצרני מכוניות צריכים גם לפתח מודלים עסקיים חדשים למכוניות חשמליות, שיאפשרו להתגבר על המחיר הראשוני הגבוה יותר.
תחנת דלק חשמלית כאן וביפן
לתשומת ליבו של הקורא שי אגסי, עוד עולה מהמחקר של יבמ כי המחיר הגבוה של מערכת טעינה ביתית הנדרשת לעתים קרובות עלול להציב מכשול בדרך לאימוץ טכנולוגיית המכוניות החשמליות. רק 13% מהנהגים מוכנים להוציא יותר מ- 1,000 דולרים. על פי ההערכות בתעשייה, עלות ההתאמה של שקעי חשמל כדי שיהיו נגישים למכונית חשמלית היא כפולה ממה שהלקוחות רוצים לשלם.

שני שלישים מהצרכנים ציינו גם כי הם מצפים לקבל הנחה על תעריף החשמל לטעינת מכוניות בשעות הלילה. הציפיה הזו עשויה להוביל להתמקדות גוברת במתקנים ושיטות לתמחור צריכת חשמל על פי שעות היממה, במתכונת שתעודד טעינה בבית, בשעות הלילה. אם לא ייבנו הסדרים כאלה – יהיה צורך להתקין יותר פתרונות לטעינה במרחב הציבורי.
לפי המחקר של יבמ, טעינה ביתית נתפסת כרכיב חשוב בדרך להצלחת המכונית החשמלית. 83% מהצרכנים בארה"ב מדווחים כי הם מחנים את המכונית הראשונה שלהם בשביל הגישה או במוסך הצמודים לביתם – ולא במקום חניה לאורך הרחוב, בחניון ציבורי או באתרים אחרים. החוקרים מצביעים על חניונים בקניונים ובאתרים מסחריים כמקומות מתאימים במיוחד להצבת עמדות טעינה: 62% מהנהגים מדווחים כי אלה המקומות בהם הם חונים בשכיחות הגבוהה ביותר, כאשר הם לא חונים ליד הבית.
ביפן, בה כלי הרכב על בסיס החשמל כבר תופסים נתח נכבד, דואגים כבר לתשתית טעינה כלל ארצית, שעדיין מהווה מגבלה לתפוצה יותר רחבה של מכוניות מונעות חשמל.
מפעל הונדה כרגע מריץ מספר תחנות טעינה ניסיוניות בערים סאיטמה, קומגיה וצ'יצ'יבו ל"שליטה חשמלית מלאה" בתשתית כהגדרתה. התשתית תכלול גם כלי רכב חשמליים, היברידיים וגם אופנועים מונעי חשמל. הטעינה תבחן גם אפשרות טעינה סולארית בתחנות.