מעדיף את השליטה אצלו. דיסקין.
מעדיף את השליטה אצלו. דיסקין.פלאש 90

ראש השב"כ, יובל דיסקין, הזהיר בישיבת ועדת החוץ והביטחון, כי ישראל איננה שולטת בפועל בחלקים ניכרים מהעיר ירושלים, במיוחד אלו שמעבר לגדר.

לדבריו, רוב נתוני הטרור ירדו משמעותית בשנת 2010 ביחס ל-2009. המקום היחיד בו אין ירידה זה בגזרת ירושלים ועוטף ירושלים. הזירה הזו מתנהגת כזירה פלסטינית, למרות שהתושבים שלה מחזיקים בתעודת זהות כחולה.

דיסקין הזהיר כי רמת המשילות של ישראל במזרח העיר אינה גבוהה. יש שטחים מוניציפליים של העירייה מעבר לגדר הביטחונית, ויש מקומות שלעירייה קשה לתת שירותים מוניציפליים ומתפתחת שטח הפקר. הגדר יצרה מצב ששב"חים התקבצו סביבה. יש הגירה של הרבה תושבי איו"ש לגזרות הללו שהם בשטח המוניציפלי של העיר, דבר שהגדיל מאוד את הבניה הבלתי חוקית. 

דיסקין פירט בפני חברי הועדה את נתוני הסיכול בשנת 2010. ברצועה סוכלו 140 פיגועים ועוד 15 סיכולים אג"מיים, סך הכל 155 סיכולים. באיו"ש היו שבעה סיכולים ושלושה סיכולים נוספים היו בנגב ובסיני. 2,785 מעצרים התבצעו ב- 2010 בגזרת איו"ש. במהלך השנה היו תשעה הרוגים בפיגועי טרור לעומת 11 ב- 2009 28 פצועים לעומת 234 ב- 2009. בשנת 2008 לשם השוואה היו 36 הרוגים בפיגועי טרור.

דיסקין ציין, כי בשנת 2010 חלה עלייה בכמות המעצרים של ערביי ישראל, 46 עצורים ב- 2010 לעומת 24 ב- 2009. עם זאת דיסקין סבור, כי התופעה ממשיכה להיות מצומצמת יחסית ומחוץ לקונצנזוס של ערביי ישראל. רוב העלייה זה מהתארגנות בנצרת שמזוהה אידאולוגית עם ה'צלפייה ג'יהדייה'. דיסקין הוסיף, כי בהעדר טיפול מעמיק בבעיות האלימות ובאמלח הלא חוקי המצוי במגזר הערבי, יש סיכוי להתרחבות תופעת אלימות על התפר בין הפלילי ללאומני. בתי המשפט העירו לשב"כ שנושאים של מכירות נשק זה נושא פלילי ואסור לשב"כ להתעסק בו.

דיסקין חשף גם נתונים על פעילות חיכוך עם ערבים וכוחות הביטחון שיזמו יהודים. מול פלסטיניים היו 409 אירועי חיכוך של יהודים – יידוי אבנים, הבערת צמיגים, תקיפה, ריסוס כתובות והשחתה. 108 אירועים התרחשו השנה מול כוחות הביטחון, לפעמים ללא טריגר. היו 16 אירועים של 'תג מחיר חשאי' של פעילי הגבעות של שריפת רכבים, בתים ומסגדים.

בכך הנוגע לזירה המצרית ציין דיסקין, כי "כלל הארגונים הפלסטיניים רואים בסיני מקום פעולה לגיטימי כדי שלא יביא להסלמה. היא מהווה לזירת פעילות מועדפת. רמת המשילות המצרית בסיני נמוכה מאוד. יש להם 14 ק"מ גבול עם רצועת עזה. הם לא מביאים למניעת הברחות. אם המצרים רוצים, הם יכולים לשים סוף להברחות בתוך 24-48 שעות. פעילות סיכול מצרית נחושה מתבצעת רק כאשר מזוהה איום מהותי לביטחון הלאומי של מצרים, וגם אז מדובר במבצעים נקודתיים. הם נמנעים, ככלל, מטיפול מערכתי משמעותי מול מערך ההברחות בסיני".