לא ידע. שנלר
לא ידע. שנלר

בעקבות חשיפת פרטי המו"מ עם הפלשתינים על ידי אהוד אולמרט בסוף השבוע שעבר, מו"מ בו פרש מפה לחלוקת ירושלים, אומר היום חבר הכנסת עתניאל שנלר, איש מפלגתו של אולמרט 'קדימה', כי לא ידע על המגעים המתנהלים, ואם לא די בכך הרי שגם שרת החוץ באותם ימים, חברת הכנסת ציפי לבני, שניהלה מו"מ מקביל מול אבו עלא, לא ידעה גם היא על הדברים.

לדברים אלה מוסיף שנלר וקובע כי "גם אם הוא היה חותם הייתי מפיל אותו ואת ממשלתו על אף שהייתי חבר בקואליציה", זאת לנוכח ההבדל התהומי בין הכרזותיו לציבור כדוגל בשלמותה של ירושלים לבין מעשיו בפועל.

נזכיר כי על פי מפת אולמרט שפורסמה על ידו בעיתון 'ידיעות אחרונות' בערב השבת האחרונה נקבע כי "השכונות הערביות שנכללות היום בתוך שטח ירושלים יהיו חלק מהמדינה הפלשתינית שתוקם בעקבות ההסדר", וש"האגן הקדוש, אותו חלק מירושלים המקודש לשלוש הדתות המונותיאיסטיות, כולל העיר העתיקה יוגדר כשטח נאמנות של חמש מדינות: ערב הסעודית, הממלכה ההאשמית, המדינה הפלשתינית, ישראל וארצות הרבית".

"כל מפלגה שמכבדת את עצמה ואת המדינה צריכה להעמיד את העקרונות שלה כדבר גלוי וידוע ולתת לעם להכריע. לא יתכן שראש ממשלה יאמר על פי המצע שלו ירושלים השלמה ומצד שני לוותר עליה במלואה. זה לא היה עובר, וכנראה זו הייתה אחת הסיבות שהוא לא אמר לנו את הדברים", אומר חבר הכנסת שנלר.

עם זאת מעדיף חבר הכנסת שנלר להגדיר בשיחה את גבולותיה של ירושלים, גבולות אותן הוא רואה על פי ההלכה היהודית תוך הסתמכו על הלכות כ"הרואה את ירושלים בחורבנה – מהיכן?", "אכילת קודשים" ועוד. כל אלה לדבריו מגדירים באופן אמיתי ומהותי את ירושלים מבלי להזדקק למונחים מבלבלים כדוגמת 'האגן הקדו' שהומצא על ידי קלינטון בימי המו"מ בקימפ דיוויד בין ערפאת לאהוד ברק.

שנלר מבהיר כי לטעמו לאחר הגדרת גבולותיה היהודיים של ירושלים הרי שאין לקבל כל פגיעה בשלמותה. שלמות זו תבטיח את שלמותו של העם מבלי לקרוע בו גם אם הדברים באים על חשבון הסכם שלום כזה או אחר. "ההליכה של אולמרט הייתה שוברת את השלם של ירושלים ושל העם".

בהמשך דבריו מתייחס שנלר להתנהלותה של יו"ר מפלגתו הנוכחית, חברת הכנסת לבני, במו"מ מול אבו עלא, ולדבריו זו התנהלה באופן שקוף יותר מאשר אולמרט כאשר "דאגה ברמה מסוימת לעדכן קצת יותר".

לדבריו במקרים מסויימים יש להוריד את הכובע, כהגדרתו, בפני העמדות שהציגה ח"כ לבני לבני שיחה. נושא אחד שכזה הוא נושא הפליטים בו הציגה לבני התנגדות נחרצת, באשר לסוגיית ירושלים שנלר אינו משוכנע שלבני עסקה בתחומים מעבר לתחומים האזרחיים.

ובאשר לסירובו של אבו מאזן לחתימה על מסמך אולמרט על אף האמור בו מעריך שנלר כי סירוב זה נובע מחוסר הבשלה של שני הצדדים להגיע להסדר סופי, אלא להסכמה על תהליך ארוך ומתמשך.