ההוצאות יוכרו.
ההוצאות יוכרו.צילום: פלאש 90

"מבין 130,000 ילדים במעונות, משפחתונים וצהרונים פחות מ-5% קיבלו דירוג שמאפשר להם להינות מהסבסוד המגיע להם", אמרה יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ציפי חוטובלי, "יש מקומות אליהם אפילו לא הגיעו טפסים ובשום מקום הורים לא קיבלו החזר על תשלומי היתר. אתר האינטרנט של משרד התמ"ת אינו ברור. האזרח אינו מבין לאן עליו לפנות. ניסיתי להתחקות אחר הפעולות שעל האזרח לעשות ולא קיבלתי מענה. אין מנוס מלבקש ממנכ"ל המשרד להגיע לוועדה ולהסביר כיצד הוא מתכוון להתמודד עם השערורייה. רציתם להקים מערכת חדשה ולא נערכתם כראוי ועכשיו אתם דורשים מההורים לשאת את המחדל על כתפיהם".

"ההורים משלמם כבר חצי שנה תשלום מלא למרות שרובם זכאים לדרגות שונות של סבסוד", אמר יו"ר הוועדה לפניות הציבור אורי מקלב, "הוועדות דורשות ממשרד התמ"ת שיחזיר להורים את הכסף מיד. זהו כשל מערכות חמור. מחד מצפה משרד התמ"ת שיתייחסו לניסיון הנפל שלו לערוך שינוי ארגוני בסלחנות, ומאידך הוא מתנהל מול ההורים ומול מפעילי המעונות באטימות ועריצות". יו"ר הוועדה אורי מקלב תבע ממשרד התמ"ת גם להשיב לאלתר לכל ההורים שנדרשו לחתום על ויתור סודיות את הטפסים שמילאו, לאחר שנקבע שדרישתם הייתה בניגוד לחוק.

"5 חודשים לאחר פתיחת שנת הלימודים אני משלם על אחד מילדי שהולך לצהרון תשלום מלא, למרות שאני זכאי לסבסוד בשעה שלילד השני אושרה דרגה", העיד אלכסנדר הוכברגר, אב לשני פעוטות, בדיון משותף לוועדה לקידום מעמד האיש ולוועדה לפניות הציבור שדן היום בעיכוב בקביעת דרוג התשלום במעונות יום, משפחתונים וצהרונים. "כשניסינו לברר למה לא אושר לנו דרוג לילד השני נאלצנו להמתין למעלה מ-20 דקות בטלפון, רק בשביל לשמוע מהמוקד שהם לא יודעים. שלחנו את כל הטפסים באותו יום שקיבלנו אותם וטרם נענינו. המטפלת כבר אמרה לנו להכין את התשלום לחודש הבא. אני מחכה לצ'ק זיכוי ממשרד התמ"ת על תשלומים עודפים ששילמתי מתחילת השנה. לקחתי הלוואות כדי לממן אותם".

רו"ח ירון מלך, מנהל מחלקת הכספים של נעמ"ת דיווח לוועדה: "80% מההורים שילדיהם במעונות נעמ"ת כבר שלחו את הטפסים לאחר שמנהלות המעונות שלנו עבדו קשה להדריכם למלא ולצרף את כל המסמכים הנדרשים ולמרות זאת רק כ-5% קיבלו דרוג עד כה".

מנהלת אגף מעונות יום במשרד התמ"ת תמר אלמוג השיבה: "אין חולק על כך שהמשרד רוצה שהמערכת תעבוד. צוואר הבקבוק איננו במוקד אלא במערכת הממוחשבת שהיא איטית מדי. קיבלתי דיווח שזה מתחיל להשתפר. יש גם נפילות ברשת. המוקדן יושב 3 שעות מול מסך כבוי ולא יכול להשיב לפניות ההורים. כל הקבצים שמונפקים על ידי המוקד נמצאים עכשיו בעבודה אינטנסיבית וכל יום נכנסים עוד נתונים".