הסופר האנגלי איאן מקיואן יזכה השנה בפרס ירושלים במסגרת יריד הספרים הבינלאומי ה-25 ירושלים. איאן מקיואן הוא מבין הסופרים הבולטים בשפה האנגלית. יצירתו הענפה זכתה לשבחים רבים ברחבי העולם וזיכתה אותו בפרסי הוקרה ופרסים ספרותיים ביניהם "פרס בוקר" בו הוא זכה עבור ספרו "אמסטרדם".

בין הסופרים שזכו בפרס בשנים קודמות היו סופרים שזכו מאוחר יותר גם בפרס נובל לספרות. בנימוקי השופטים נכתב בין השאר כי "איאן מקיואן נותן בספריו ביטוי למאבק גיבוריו על זכותם לתת ביטוי אישי לאידיאות שלהם ועל זכותם לחיות על פיהן במציאות של תהפוכות פוליטיות וחברתיות".

עם קבלת ההודעה על הזכייה אמר מקיואן: "אני  מאושר וגאה לזכות בפרס ירושלים ולהצטרף לרשימת מקבלי הפרס המכובדים  בעבר".

אך יש מי שרוצים להשבית את השמחה ודורשים מהסופר המהולל להימנע מקבלת הפרס על ידי ראש העיר ניר ברקת. שני מרצים באונ' ת"א, פרופ' רחל גיורא וד"ר ענת מטר, חברי ארגון החרם הישראלי פנו לאגודת הסופרים הבריטית בדרישה לקרוא לסופר להחרים את הטקס, לטענתם אין זה ראוי לקבל את פרס ירושלים המזוהה עם מדינה כובשת שפוגעת באזרחים פלשתינים חפים מפשע.

דנה ברנט, מארגון מוניטור האקדמיה הישראלית, שחשפה את הדברים, אומרת לערוץ 7 כי מדובר בשני מרצים באוניברסיטת תל אביב שפעילים במטה למען החרם הבינלאומי על מדינת ישראל. לדבריה הסופר לא נענה עד כה לקריאות של המרצות הישראליות והודיע שהוא מגן על זכותו לקבל את הפרס, לדבריו הספרות יכולה לחבר בין העמים.

לטענת ברנט, שתי המרצות  שיצאו בקריאה החמורה,  פועלות נגד ישראל אך ממשיכות לקבל במקביל שכר אוניברסיטאי מלא כמו מרצות מהמניין. "באתי לאחת ההרצאות של פרופ' רחל גיורא. השער שלה צבוע בורוד והיא הולכת עם מחשוף עמוק. כשאתה רואה אותה ברור לך שלאישה כזאת לא יכול היות באמת קשר אמיתי עם פלשתינים. כל הדיאלוג שלה עם הפלשתינים, עובר דרך אירופה. המטרה שלהן זה להיות מוזמנות לכל מיני כנסים ואירועים פרו פלשתינים, מה שמקומם זו העובדה שהן ממשיכות לקבל משכורת מלאה מאוניברסיטת תל אביב".

ברנט מציינת כי שתי המרצות כבר כתבו מכתב לאגודת הסופרים הבריטית בו הן דורשות מהאיגוד להמשיך ללחוץ על ישראל. "במכתב הן פונות לסופרים הבריטים שתומכים בפלשתינים ומעודדות אותם להמשיך בחרם על ישראל כדי להביא לסיום הכיבוש. הן מביעות תקווה שהלחץ אכן ישא פרי והכיבוש הישראלי יסתיים".