גלנט
גלנטפלאש90

תא"ל במיל' אמציה (פצי) חן, לשעבר מפקד סיירת שקד, אומר לערוץ 7 כי מדינת ישראל איבדה את האיש היחיד שהיה יכול לשקם את צה"ל, "אני מיצר על מצבו של צה"ל כבר מאז שהשתחררתי, אנחנו עם נבחר עם אנשים מוכשרים, אבל המערכת מתפקדת בצורה לא מקצוענית וראינו את זה השבוע בדיון הציבורי סביב יושרתו של האלוף יואב גלנט".

לדבריו, "ישנם שני פרמטרים שעל פיהם נבחן מועמד לרמטכ"ל, הראשון זה מידת היושרה שלו, תפקודו ויכולותיו המקצועיות ודבקותו בהשגת מטרות, והשני זה היכולת שלו לתת דוגמא אישית לפיקודיו, בשני הפרמטרים האלה אין ספק שגלנט מקבל ציון מעל מאה, אין שום ספק במידת היושרה של גלנט כמפקד ולוחם והתאמתו לכהן כרמטכ"ל".

תא"ל חן, טוען כי זה היה מעשה נואל, להטיל רבב בגלנט בגלל סכסוך קרקעות, "לקשר בין זה לבין זה הייתה איוולת, קצינים תהיה דרגתם גבוהה כמה שתהיה, הם גם אזרחי המדינה וככאלה הם נקלעים בעל כרחם לסכסוכים אזרחיים, המקום לדון בהם זה אך ורק בין כתלי בית המשפט ולא מחוצה לו. כאשר אזרח קצין או לובש מדים עובר עבירה חובתם של הרשויות לדווח לצה"ל, והעובדה היא שמשך השנים האחרונות לא דווח ולא כלום על איזו שהיא עבירה שביצע גלנט".

פצי טוען שאלוף גלנט יכול היה לשדרג את הצבא, "מאז מלחמת לבנון השנייה דיברו על כך שצה"ל השתקם, במה הוא בדיוק השתקם, בכך שהוא שילש את הכוחות שלו, זה לא נקרא שיקום, חקרתי את הנושא לעומק, שיטת האימונים מחטיאה היום את המטרה, צה"ל מפתח יכולות וירטואליות, ראינו דוגמא איך בעפרת יצוקה ירו וירו וירו ולא נכנסו וזה כדי למנוע עוד הדחה של רמטכ"ל, יש לנו חיילים נהדרים, כל חיל הוא מהטובים בעולם, אבל תבונה צבאית ויכולת צבאית מותנית במידת המינון של ההפעלה של אותם כוחות, והפעלתם בזמן הנכון, וזה אין היום לצה"ל אין מערכת של פיקוד ושליטה".

לדברי תא"ל חן, הצבא עובד בסגנון עבודה שלא התאים אפילו בשנות השבעים, ולוקה בתסמונת המ"מ, "מערך פיקוד ושליטה טוב אמור להיות מורכב משלושה דברים, בקרה, היחסים בין הפיקוד לבקרה וקבלת החלטות בהתאם, השני זה החניכה של המפקד שמשרה את ניסיונו על פיקודיו, והגורם השלישי זה השפיטה שבודקת את כל המערך ובכלל זה את מכלול ההחלטות מעת לעת. אבל במקום זה צה"ל עובד היום בשיטות כמו בתקופת הפלמ"ח, זו תסמונת המ"מ, רואים רק מטר קדימה ולא מעבר".

לדבריו יואב גלנט היה יכול להביא את השינוי המיוחל, "סוף סוף הגיע לכאן קצין מהשייטת, אחד שלא התרבע בתסמונת החי"רית, שריונאית, במקום לחשוב לעומק על הדברים העדיפו להתעסק בחלקים הפורמלים של וועדת טירקל ומבקר המדינה ובעקבות זה הבג"ץ,  מעבר לכאב שלי על יואב עצמו, כואב לי עשרת מונים על מדינת ישראל שהולכת מדחי אל דחי".