מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס
מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוספלאש 90

התנועה לאיכות השלטון פנתה למבקר המדינה ולוועדת ביקורת המדינה בדרישה לבדוק מדוע לאורך 40 שנה לא מיושמות החלטות הממשלה בנושא רישום ותיעוד זכויותיהם של היהודים פליטי ארצות ערב.

התנועה קובעת כי "נושא רישום ותיעוד הזכויות האבודות הינו נושא גורלי אשר חייב להיעשות לאלתר, במיוחד על רקע העובדה שמדובר בתקופה היסטורית רחוקה, שהאנשים שחוו אותה על בשרם הולכים ומתמעטים".

בפנייה למבקר המדינה נאמר כי החלטות הממשלה שהתקבלו בנושא זה שוב ושוב לאורך 40 השנים האחרונות, שהחליטו שוב ושוב על הקמה של וועדות שונות וצוותי היגוי לצורך טיפול בנושא, "מעלות את הרושם כי ממשלת ישראל לא נזקקה לנושא זה ברצינות, על אף החלטותיה והצהרותיה. מסקנה עגומה זו עולה גם מחומרים ועדויות שהגיעו לידי התנועה".

מסתבר שהחלטה ממשלתית בעניין התקבלה כבר ב-1969 ולפיה כחלק מייעודיה של המדינה כקולטת עלייה מתפוצות העם השונות לאחר הקמתה, ראתה עצמה כמי שעליה מוטלת החובה לטפל בנושא רישום ותיעוד זכויותיהם של היהודים אשר קופחו בהיותם בתפוצות בשל היותם יהודים.

ממשלת ישראל החליטה אז, כאמור לפני למעלה מארבעים שנה, לתעד נתונים אלה כבסיס להסדרת זכויותיהם של היהודים פליטי מדינות ערב, אולם כאמור עד כה לא אירע דבר בפועל.

כרקע ותשתית להסדרת נושא הרכוש, הוחלט באותה החלטה על הקמת מאגר נתונים שבו ירוכזו פרטיהם של היהודים שזכויותיהם נשללו או נפגעו. בהמשך התקבלו עוד מספר החלטות ממשלה בנושא, אשר הקימו ועדות וצוותי היגוי שונים לבדיקת הנושא וגיבוש מדיניות בעניינו.

החלטת ממשלה 1544 משנת 2002 אף קובעת כי יש להקים אתר אינטרנט בשפות שונות לשם ביצוע מסודר ונגיש של רישום הזכויות והרכוש שאבד לפליטים היהודיים – אולם אתר כזה אינו קיים כיום, כמעט 9 שנים לאחר אותה החלטה.

"יהודים רבים נאלצו לעזוב את מקומות מושבם בארצות ערב, בעקבות התנגדות הממשלות הערביות למהלכים שהובילה התנועה הציונית בארץ ישראל. קהילות יהודיות משגשגות ופורחות במקומות כגון עיראק, מצרים וסוריה, נמחו כליל כאשר יהודים רבים אולצו לעקור את שורשיהם ולהגר, ולהשאיר את כל רכושם מאחור", מציינים אנשי התנועה לאיכות השלטון בפנייתם למבקר המדינה.

התנועה סבורה כי נושא רישום ותיעוד הזכויות האבודות הינו "נושא גורלי אשר חייב להיעשות לאלתר, במיוחד על רקע העובדה שמדובר בתקופה היסטורית רחוקה, שהאנשים שחוו אותה על בשרם הולכים ומתמעטים".

כעת מקווים אנשי התנועה שיעלה בידי המבקר לאכוף על המדינה ליישם את החלטות הממשלות לדורותיהן.