הלוואות הלוואות
הלוואות הלוואותפלאש 90

קרן חדשה להלוואות זעירות, המיועדת לנשים ממגזר המיעוטים, יוצאת לדרך לאחר שנחתם הסכם לשיתוף פעולה בתחום האשראי הזעיר בין הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד התמ"ת לבין קרנות קורת ישראל ששותפות בהקמת הקרן ובמימונה. שותפה שלישית במיזם היא הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי הדרוזי והצ'רקסי במשרד ראש הממשלה.

הקרן המשותפת היא למעשה הרחבה ופיתוח של פרויקט האשראי הזעיר המצליח של קרנות קורת ישראל, שפועל בנגב בארבע השנים האחרונות על פי המודל שפיתח הכלכלן זוכה פרס נובל, מוחמד יונוס, וכבר סיפק הלוואות למאות נשים בדואיות, תחת ניהולה של חגית רובינשטיין. הקרן עתידה לפעול למשך שלוש שנים, עם הון של 21 מיליון שקל, במטרה לתמוך בפיתוח עסקים זעירים של נשים ערביות בעזרת מתן אשראי וליווי עסקי, כאשר היעד הוא לתמוך בפיתוח של כ-2800 עסקים זעירים במהלך שלוש השנים הבאות.

הקרן תפעיל שני מסלולי הלוואה. מסלול ראשון יעמיד אשראי של עד 10 אלף ₪ ותוכנית ליווי עסקי שתסייע בפיתוח מיזמים עסקיים.  מנגנון ההלוואה יעבוד על פי מודל 'הערבות ההדדית' שפיתח מוחמד יונוס בבנגלדש, אשר מעמיד הלוואות לתקופה של עד שנה באמצעות בנק הדואר, כאשר לאחר החזר ההלוואה הראשונה תוכלנה הנשים לקבל הלוואה גדולה יותר בתנאי שיתר החברות בקבוצה עמדו גם הן בכל ההחזרים. במקביל יופעל מסלול שני אשר יעמיד הלוואות אישיות בהיקף של עד 20 אלף ₪. 

שר התמ"ת, שלום שמחון אמר כי "סיוע ליזמות באוכלוסיית המיעוטים ובתוכה באוכלוסיית הנשים נמצא בראש סדר העדיפויות של המשרד. המודל החדש עתיד לתת מענה לשורה של נושאים שמשרד התמ"ת מקדם, בהם, הרחבת מעגל התעסוקה, קידום יזמות וחיזוק מגזר העסקים בקרב אוכלוסיות ייעודיות. המודל מתאפיין בשיתוף פעולה מפרה בין הממשלה לבין המגזר השלישי, כאשר כל צד תורם מניסיונו הייחודי בתחום".

רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים בתמ"ת מציין כי "הניסיון שלנו בשטח, וכן עבודות מחקר שאנחנו עורכים מלמדים על כך שקיים כשל מימוני ככל שזה נוגע לעסקים קטנים. בעיקר עסקים קטנים חדשים, ועל אחת כמה וכמה בקרב אוכלוסיות מיוחדות. עסקים אלו אינם מקבלים מענה באמצעות הקרנות בערבות מדינה שמופעלות על ידי בנקים, והפתרון צריך להגיע מכיוון של אשראי חוץ בנקאי. באמצעות מיזם זה אנחנו פועלים להרחבת מקורות המימון אל מחוץ למערכת הבנקאית ועושים שימוש בניסיון ובידע בינלאומיים שהצטברו בנושא של מימון זעיר". 

חגית רובינשטיין, מנהלת תחום עסקים זעירים, קרנות קורת ישראל אמרה כי "כסף קטן יכול להוביל לשינוי גדול  מיקרופיננס - אשראי ליצירת עסק זעיר, נתפס בעולם כדרך אפקטיבית ליצירת הכנסה אצל אוכלוסיות עם קשיי פרנסה. הכניסה של הממשלה לתחום תאפשר הרחבת הפעילות של קורת לקהלים ואזורים חדשים ועם השנים להביא לשיפור בהכנסה של אלפי משפחות".

אימן סייף מנהל הרשות לפיתוח כלכלי במגזר המיעוטים במשרד ראש הממשלה ציין כי "אחד החסמים המרכזים לקידום יזמות בקרב נשים ערביות הוא העדר נגישות למקורות מימון. על כן, מיזם זה בא להציע כלי מימוני ייחודי שמאפשר לנשים ערביות לקבל אשראי חוץ בנקאי להקמת עסקים חדשים, לרבות עסקים מתוך הבית. פיתרון מימוני זה, יחד עם הליווי העסקי שיוענק לנשים במסגרת המיזם, יביא לכניסתן של אלפי נשים ערביות לשוק העבודה, להגדלת ההכנסה המשפחתית ובכך יסייע לצמצום שיעורי העוני בקרב משפחות אלו".



קרל קפלן, מנכ"ל קרן קורת אמר כי "אני שמח מאוד על כך שהממשלה החליטה לשתף פעולה עם קרנות קורת בתחום בו אנו פועלים כבר למעלה מארבע שנים, בהצלחה מרובה. שיתוף הפעולה הזה מאפשר לנו להרחיב את התוכנית הקיימת, להגיע לאוכלוסיות נוספות ולתת גם להן את האפשרות להקים או לפתח עסק זעיר".