בשבוע שעבר דווחנו ביומן ערוץ 7 על תצלומים החושפים חפירות שמבצע הוואקף המוסלמי בכיפת השלשלת, הנקודה בה היה מוצב מזבח העולה. דיווחנו כאן על הדרך העקלקלה שבה הגיעו התצלומים, אולם מיד לאחר הפרסום הגיעו למערכת ערוץ 7 תלונות ולפיהן מדובר בשילוב של צילומים חדשים וישנים מלפני כשלוש שנים. בבדיקה שערכנו מול יהודה גליק, יו"ר הקרן למורשת הר הבית והמקדש, שהתראיין בנושא גילתה כי ככל הנראה גם הוא הולך שולל על ידי גורם כלשהו שמסר לו את התמונות. ביומן חדשות ערוץ 7 היום ראיינו את הארכיאולוג צחי צוייג שצילם את התמונות.

צוייג מספר על הפתעתו לנוכח הדיווח על תמונות בהן ניתן לראות חפירות בהר הבית, כאשר מדובר בתמונות שהוא עצמו צילם ובהן תיעוד עבודות לשיקום ושחזור אריחי קיר עותומאני שמצבם היה רעוע ובמשך תקופה ארוכה ניסו לשקמם. באשר לתמונה נוספת שהוצגה ובה טרקטור מבצע חפירות הוא קובע כי מדובר בתמונה ישנה משנת 2007 ובה מתועדת חפירת תעלה לצורכי הנחת כבל חשמל, חפירה שעליה מחו אנשי הועד למניעת הרס עתיקות בהר הבית.

"הטעו אותו בשמי", הוא אומר על גליק. "אמרו לו שמדובר במידע שהגיע ממני, אבל המקור הוא בבלוג אינטרנטי מלא באי דיוקים וערבוב נתונים. עד עכשיו חוסר הדיוק הזה היה נסלח, אבל כשלוקחים תמונות ישנות ומערבבים בחדשות זה כבר מעשה שלא ייעשה, ולא משנה אם הוא משרת או לא את הטענות שלנו. המוניטין שלנו צריך להישמר".

צוייג מביע חשש שדיווחים בלתי מהימנים על פעילות בלתי חוקית לכאורה של הוואקף עלולים לגרום לתופעת 'זאב זאב' וכשתהיינה פגיעות של ממש במתחם ההר על ידי אנשי הוואקף הציבור בישראל יתייחס לדברים כעוד גיבוב של נתונים בלתי מהימנים.

עם זאת מספר צוייג כי בסיור שקיימו אנשי הועד בימים האחרונים גילו לתדהמתם שתי מצבות חקוקות בנדבכים התחתונים של הכותל המזרחי. המדובר הוא בנקודה בקרן העופל עליה מתנהל מאבק משפטי בשל העדר אכיפה ישראלית נגד ערבים המתייחסים למקום כאל בית עלמין ערבי. "זו נקודה שלא מוגדרת כחלק מבית הקברות המוסלמי אלא כגן לאומי, אבל רשות הטבע והעתיקות חסרת אונים כי היועץ המשפטי לממשלה לא מגבה את האכיפה".

לתדהמתו של צוייג בנדבכים ההרודיאניים שבקודה זו חצבו ערבים באבן מצבה ועליה תבליט בערבית. לפי שעה לא ברור אם מצבה זו מלמדת על אדם שנקבר במקום או לא. "כאשר הערבים עושים שם הלוויות בזק אני יכול להבין שלא הצליחו למנוע את זה כי מדובר במקום שממעטים להגיע לשם, אבל אני לא מבין איך יתכן שחוצבים שם באבן. זה הרי לוקח הרבה זמן".

עם זאת באשר למתרחש באופן כללי במתחם הר הבית אומר צוייג כי באופן יחסי המציאות כיום טובה מבעבר. בעקבות פסיקתו האחרונה של השופט טירקל כשופט בעליון אוכפת המדינה את החוק מול הוואקף והוא אינו יכול להוציא דבר ממתחם ההר ללא פיקוח ובדיקה של מומחים מטעם המדינה. צוייג מספר שבעקבות הנחייה מוחלטת זו וסירובו של הוואקף לאפשר לארכיאולוגים ישראליים לבצע בדיקות מנוע הוואקף מלהזיז ערימת עפר גדולה על אף הצורך לרצף את המקום מחדש, ועל אף תקציב של שני מיליון דינרים שנתרמו על ידי ירדן. "הם לא יכולים לפעול עד שיסכימו שנציגי המדינה יבדקו את העפר".

לדברים אלה מוסיף צוייג ואומר כי המבחן האמיתי יהיה כאשר ירצו אנשי הוואקף לחפור לעומק האדמה בשל צורך כזה או אחר, האם אז יקבלו את תכתיב המדינה ותבוצע חפירת הצלה בפיקוח או שמא יתאפשר להם לעבוד עם טרקטור, או אולי יסתפקו שם בפיקוח מינורי. "זה יהיה המבחן הבא והאמיתי של יישום הוראת בג"ץ".