עוזי דיין
עוזי דיין

"התהליכים במזרח התיכון החלישו את הפלסטינאים ואת החמאס, ולארה"ב עדיין אין מדיניות מסודרת במזרח התיכון", אמר האלוף (מיל.) עוזי דיין במועדון המסחרי ותעשייתי.

לדברי דיין, השינויים במזרח התיכון הבהירו כי הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא לא מקור הבעיות באזור, וגם הפלסטינאים עשויים לצאת כנגד השלטון שלהם והחמאס.

דיין ציין כי השינויים במזרח התיכון לטווח הארוך יטיבו עם ישראל, למרות שבטווח הקצר תהיינה לא מעט בעיות: מצרים עלולה לעבור לציר הרשע, שינויים שלטוניים בערב הסעודית יפגעו בכלכלה וכמובן הפלסטינאים יצאו כנגד השלטון שלהם כולל החמאס.

בהתייחס לארה"ב, אמר דיין, כי לאמריקאים אין מדיניות ברורה במזרח התיכון, אך המצב הנוכחי מבהיר שוב ושוב שישראל היא הידידה הדמוקרטית היציבה היחידה באזור.

"בגלל חוסר הוודאות באזור על ישראל לקחת יוזמה במהלכים המשרתים את האינטרסים שלה כגון להפסיק כל מגע עם סוריה. כמו כן, על ישראל לקדם פתרון אזורי שיצור שלטון של ממלכה ירדנית האשמית-פלסטינית שתשלוט גם בחלקים הפלסטינים של הגדה המערבית ובעזה, כמפתח לפתרון אסטרטגי לאזור. בכל מקרה על ישראל לשמור על ריבונות מלאה בירושלים המאוחדת, לא לאפשר שום "זכות שיבה" ולשלוט שליטה מלאה בכל בקעת הירדן כגבולה המזרחי של ישראל". סיכם דיין.