הממשלה מחליטה ומבצעת. נתניהו
הממשלה מחליטה ומבצעת. נתניהופלאש 90

"מנחם בגין ראה בדמוקרטיה הפרלמנטרית את שיטת המשטר ההולמת ביותר עבור הישראלים, כדי להבטיח ייצוג מיטבי עבור העם בישראל, על השונוּת ועל הפערים שבו. לדידו, "יש שופטים בירושלים", אבל יש גם כנסת בירושלים", כך אומר היום (ד') יושב ראש הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, בכנס מיוחד על "בגין והפרלמנטריזם", שנערך בכנסת לזכרו של מנחם בגין - ראש הממשלה, יו"ר הליכוד ומנהיג האצ"ל המנוח, שהלך לעולמו לפני 19 שנים. 

"הוא הכיר במקומה המכונן של הכנסת כשיקוף העמוק ביותר של קשת הדעות. לאורך כל חייו הפוליטיים ראה בכנסת את הזירה המרכזית של הויכוח.הוא שייסד את הנורמה להבאת הסכמים מדיניים לאישור הכנסת, על אף שהדבר איננו מחויב על פי חוק, וכך עשו כל ראשי הממשלה אחריו. הוא עשה זאת, משום שלא חשש לעמוד מול הכנסת, סוערת ולעומתית ככל שתהיה, ואפילו תוקפנית ופופוליסטית ככל שתהיה; אדרבה, הוא ראה בכך ביטוי לעוצמה של הדמוקרטיה הישראלית, לחיוניות ולחוסן שלה, כלפי בית וכלפי חוץ", הוסיף ריבלין.

בכנס השתתפו גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיאת בית המשפט העליון, דורית בייניש, שופטים, שרים וחברי כנסת בהווה ובעבר ובני משפחת בגין. 

לדבריו, "בגין הטביע חותם עמוק בפרלמנטריזם הישראלי. אני מאמין, שגם היום, כאשר יש המפקפקים בשיטה שלנו,  היה בגין דבק בדמוקרטיה הפרלמנטארית. ייתכן שהיה מחפש דרכים לשכללה אך בשום אופן לא להחליפה.  אנו מצויים בעידן שבו מותקפת התרבות הפרלמנטארית שלנו, מבית ומחוץ. ניכר היטב שישנם סדקים וזעזועים בשיח הפרלמנטארי המסורתי שהתקיים בבית הזה במשך שנים, ואף ישנם כאלו  שסבורים שהשיטה הפרלמנטארית מיצתה את עצמה,  ומחפשים לה תחליפים זולים. בימים אלו, גוברים הגעגועים לבגין הפרלמנטר, שבהתנהלותו ובאישיותו, היה מאלו שהניחו את אבני היסוד של הפרלמנטריזם הישראלי".

יו"ר הכנסת ציין עוד, כי  "המהפך החברתי שחולל בגין היה שיאו של תהליך שנבט בו גם כפרלמנטר. הוא זה אשר פתח לרווחה, לראשונה, את דלתות הישראליות בפני רבבות ישראלים שעד 1977 חשו כי הישראליות הנכספת הזו, ודמות "הישראלי החדש" שניסתה לעצב, מתנכרת להם, למורשתם, למסורתם, ולתרבותם."

ראש הממשלה, נתניהו, אמר בנאומו: "בגין היה יהודי בכל מאודו ודמוקרט בכל הווייתו. הוא שמר על מקומן של שלש הרשויות. אני משוכנע, שאילו היה איתנו הים הוא היה מביע תרעומת על אותו מיעוט קטן, קיצוני ושולי מקרב אחינו המתיישבים, שפוגע הן בשליחי החוק והן באזרחים ערבים. ישראל לא תסבול ולא תשלים עם התנכלות לערבים כשיטת מחאה נגד הממשלה. זה עיוות מוחלט של תפיסת המוסר ושל רוח הצדק היהודית. הדמוקרטיה הייתה עקרון חיים ותפיסת עולם אצל בגין, מעמודי התווך של קיום מדינת ישראל. אני רואה בעקרונותיו רלוונטיים, ובדרכו נוסיף ללכת", סיכם רה"מ.



בכנס בכנסת נכחו בני משפחתו של מנחם בגין, חברי כנסת בעבר ובהווה ואישים נכבדים רבים. עוד נאמו בכנס השר לשעבר יורם ארידור, השר לשעבר פרופ' אמנון רובינשטיין והפרופ' מרדכי קרמניצר. הנחה את האירוע העיתונאי שלום קיטל.