הכותל המערבי שריד המקדש
הכותל המערבי שריד המקדשחגי הוברמן
צום תענית אסתר שונה משאר הצומות שאינו בגלל אבל (כצומות עשרה בטבת, שבעה עשר בתמוז ותשעה באב וצום גדליה) אלא זכר לצום שצמו אבותינו בימי מרדכי ואסתר, לכן צום זה קל יותר משאר הצומות, ולמי שחש שלא בטוב הקלו יותר מבצומות האחרים.
 
מותר לאכול בלילה שלפני התענית עד שיעלה עמוד השחר, והוא שלא ישן שנת קבע, אבל אם ישן שנת קבע - אסור אח"כ לאכול או לשתות אלא אם קודם שישן יעשה תנאי שאם יקום לפני עמוד השחר יאכל או ישתה: לפי הפשט - מותר לו לאכול או לשתות. ולפי הקבלה גם אם התנה, שתיה - מותרת, אבל אכילה - אסורה. ואם חושש שלא יצליח לצום אם לא יאכל לפני עמוד השחר - אזי גם לפי הקבלה רשאי לאכול.

נשים חלשות, מעוברות ומניקות פטורות מלצום. וכן איש שהוא חלש או זקן לא יצום. ואלו הפטורים מהצום - יאכלו רק כדי קיום הגוף ולא מעדנים. והבריא בגופו, לא יפרוש מן הציבור ויצום, וכל המשתתף בצער הציבור, זוכה ורואה בנחמת הציבור.

מטרת הצומות היא לעורר את הלבבות לתשובה, ומטרת צום תענית אסתר בפרט היא שנזכור שבכל עת צרה תמיד יש למי לפנות, ואם עם ישראל יתעורר וישוב בתשובה ויפנה לה' אלקיו, הקב"ה יושיע אותו מכל צרה, וכפי שהיה בימי הפורים שהייתה ישועה והצלה גדולה לישראל כן יהיה תמיד כשעם ישראל ישוב ויפנה לה'.

ניתן לקרוא את הלכות פורים ותענית אסתר, לצפות בשיעורים, להוריד מגילת אסתר, לקרוא שאלות ותשובות ועוד בעמוד מיוחד שהוכן לכך באתר yeshiva.org.il. לחץ כאן לתכנים לפורים ולתענית אסתר.