אלימות בעמונה
אלימות בעמונהפלאש 90

בועדת הפנים של הכנסת התקיים דיון מיוחד בסוגיית אלימות השוטרים כלפי אזרחים. אורח הדיון הוא המפכ"ל רב ניצב דודי כהן. במהלך הדיון קבע חבר הכנסת אריה אלדד כי תרבות שקר פשתה במשטרה והציג דוגמא לכך בתשובת המשטרה שהשוטרים שפשטו על חוות גלעד עטו כובעי גרב משום הקור שהיה במקום. אלדד הציג את הטענה בציניות ובלעג.

חבר הכנסת אורי אריאל תהה כיצד קרה שלמאות שוטרים לא היה תג על בגדיהם כנדרש על פי החוק. היעדר התג, קבע אריאל, לא מאפשר תלונה במח"ש. "אתם עושים צחוק מהאזרחים?", שאל אריאל ותקף גם את ההתמקדות המיוחדת של שוטרי שומרון באנשי יצהר. אריאל סיפר שקצין בכיר ביותר סיפר לו שאכן יש מגמה מוכוונת להתעמרות בתושבי הישוב כנקמה על התנהלותם. "זו התנהגות משטרתית נפשעת", אמר אריאל למפכ"ל ושאל: "לכל תושב שיוצא מיצהר יבדקו את הווישרים ואחר כך יגידו שזו לא התעללות?".

במהלך הדיון דיבר גם חבר הכנסת דב חנין ואמר כי גם אותו מטרידים הנתונים שמוצגים בדיון, אולם הוא אינו מכיר את המציאות מול המתנחלים ומוטרד מהתנהלות דומה מול מפגיני בילעין.

יו"ר האיחוד הלאומי חה"כ יעקב כ"ץ (כצל'ה), אמר למפכ"ל בדיון, כי "רוח-המפקד הרעה של המשטרה לא פסקה ולא תפסוק משום שהיא מונחית מן הקונספציה ששלוש מאות אלף יהודי יו"ש הינם זמניים בשטח".

"בעתיד ייחקרו וייענשו מובילי הרוח הרעה הזו הפושעת ומתעמרת ביהודי יו"ש. לא מעט מהנערים והבחורים עליהם יורים השוטרים סלתה ושמנה של הקצונה בצה"ל אשר משתתפים ומפקדים על הפעולות הסודיות והאמיצות ביותר שלו שבים לביתם והממומים מהפגיעה במשפחתם, ביישובם ובתיהם. בעתיד ייחקרו וייענשו כל האחרים לפשעים אלו", הוסיף כצל'ה.

המפכ"ל הגיב לדברי חברי הכנסת ואמר כי "המשטרה שלנו היא משטרה ערכית, משטרה של כבוד אדם וחירותו, משטרה עם תחושת שייכות". המפכ"ל אמר כי לטעמו קיימות בעיות שאינן פתירות. מידי שנה ישנם עשרות מיליוני פגישות שוטר-אזרח, המשטרה מתמודדת עם פשיעה קשה ולכן מטבע הדברים, מקרי אלימות יתרחשו מידי פעם. עם זאת", אמר כהן, "לטעמי אין תרבות של אלימות שוטרים".

המפכ"ל הוסיף כי הוא "מוקיע כל שימוש בכוח שלא כדין על ידי שוטרים" ואמר כי לאורך שנים ישנה ירידה באלימות השוטרים. הוא סיפר כי בתהליך הגיוס, השוטרים עוברים "גיבושון" שבו נבדקת הנטייה לאלימות וכי כך ממיינים את השוטרים הלא אלימים. המפכ"ל התייחס לאירועים בחוות גלעד וציין כי המשטרה מטפלת בהפרות סדר רב-זירתיות. באירועים כאלו יש מדרג של שימוש באמצעים לפיזור הפרות הסדר. הוא הצדיק את השימוש ב- FN303  היורה כדורי צבע. עוד אמר כי לכל שוטר יש חובת הזדהות בכל אירוע וכי הוא מוקיע אירועים חריגים.

המפכ"ל אמר גם כי כיסויי הראש הם חלק מהציוד המבצעי וכי בעתיד הקרוב ייכתב נוהל שמגדיר מתי ייעשה שימוש בכיסוי ראש.