לא בטוח שהפרויקט כלכלי. נסיעת הדגמה של הרכבת
לא בטוח שהפרויקט כלכלי. נסיעת הדגמה של הרכבתפלאש 90

ועדת הכלכלה לבקשת משרד התחבורה את הצו המאפשר לזכיין סיטי פס להמשיך את תקופת ההרצה של הרכבת הכולל נסיעות הרצה ובדיקת מערך הכרטוס החכם. הוועדה אישרה לרכבת הקלה להעלות נוסעים בכפוף לסידורי בטחון ואבטחה עליהן התחייבו משרד התחבורה ועיריית ירושלים.

את הדיון ניהל ח"כ רוברט טיבייב, חבר ועדת כלכלה ויו"ר ועדת משנה למאבק בתאונות הדרכים וח"כ ישראל אייכלר תושב העיר. השניים שאלו את נציגי המשרדים השונים בראשם מנכל משרד התחבורה (אלוף במיל') דן הראל, נציג המשטרה, סיטי פס ועירית ירושלים לפשר הסחבת וסידורי הביטחון והאבטחה.

ח"כ טיבייב דרש תשובות ברורות ושאל את נציגי המשטרה לסיבות הסחבת בתשובה לשאלות חשף נציג המשטרה ראש מדור אבטחה גופים ציבוריים סגן ניצב יוסי וילנר את החששות שלו מאופן הפעלת הרכבת הקלה, "לצערי אני חייב לומר דבר אחד ברור, הרכבת הקלה לא השלימה מספר תנאים ודרישות בדגש על נושאי אבטחה ורישוי. למסוף ה'דפו' - התחנה המרכזית והאחסון של הרכבות אין רישוי עסקים" עוד טען נציג המשטרה כי עד לרגע לזה לא מונה על ידי משרד התחבורה והיזם סיטי פס קצין ביטחון האחראי על נושא האבטחה של הנוסעים ברכבת והוא התריע שיש עוד שורה של תבחינים שהיזם לא עמד בהם".

דן הראל טען כי הנושאים נמצאים בטיפול וכי הוא לא מבין מדוע נציג המשטרה חשף את הדברים בפורום רחב של ועדת הכלכלה וזאת בניגוד לסיכומים שהושגו בין הצדדים.

ח"כ רוברט טיבייב שניהל את הדיון ביקש לאורכו לדעת מי נושא באחריות לעיכוב בפרויקט החשוב, "לדעתי מדובר פה במחדל ניהולי. לא יתכן שעברו שנים מאז חתימת ההסכם ועדיין הרכבת הקלה לא עולה על הפסים. היעד המקורי דיבר על שנה שעברה ועד עכשיו הדברים לא זזים בקצב הנכון. הנפגעים העיקרים הם תושבי ירושלים, בדגש על האוכלוסייה החלשה קשישים, עולים חדשים, סטודנטים וכמובן הסוחרים בעיר שנפגעו".

עוד הפנה טיבייב ביקורת על אופן הניהול של הפרויקט כלפי נציג משרד התחבורה דן הראל וזה בתשובה השיב לו:"ההסכם שנחתם הוא שורש הבעיה, אופן חלוקת האחריות איננה ברורה ולו הייתי אז מנכ"ל המשרד לא הייתי חותם ומאשר הסכם זה". אמר הראל. ח"כ טיבייב השיב לו  "כי הוא מאחל להצלחתו של המנכ"ל הנכנס ומקווה כי הוא ישים קץ לסחבת הבלתי נסבלת".

בסיכום החליטה ועדת הכלכלה לאשר את הצו בכפוף לכך שמשרד התחבורה ידאג לסידורי ביטחון ואבטחה לרבות בדיקה נוספת הנוגעת לעניין הגדרות לאורך תוואי הרכבת.

ח"כ טיבייב סיכם ואמר: "אני מאשר את הצו עם זאת אני מודיע כאן ועכשיו כי ועדת הכלכלה וכנסת ישראל לא תהייה חותמת גומי ובמידה ובחודשים הקרובים משרד התחבורה או מי מהמנהלת של המיזם יבקשו הארכות נוספות אנו נשקול להטיל סנקציות חמורות. לא נקבל עוד עיכובים בפרויקט שחרג כבר מזמן מהגדרות התקציביות והזמן."