התעלמות מיניסטריאלית. בדואים. ארכיון
התעלמות מיניסטריאלית. בדואים. ארכיוןש. כהן. ערוץ 7

הדמוגרף פרופ' ארנון סופר, מומחה לגיאוגרפיה ולימודי סביבה באונ' חיפה, מקווה שהגילויים החדשים על ההתפשטות הבדואית החמורה על שטחי מדינת ישראל תעורר את מקבלי ההחלטות בישראל, "יש פה תהליך חמור שממשלות ישראל לדורותיהן לא טיפלו בו. הבדואים כבר לא מתפשטים רק בנגב, הם גולשים עכשיו ממערב לבאר שבע ומתקרבים להר חברון. הם גם יורדים מדימונה וגולשים לכיוון מדבר יהודה. הם תפסו מרחבים גדולים ליד רתמים ורביבים ומתקרבים עד לרצועת עזה".

לדבריו, מי שחשב שההתיישבות הבדואית היא נחלת הדרום בלבד יגלה בקרוב שהבדואים מתקרבים אפילו לתל אביב, "באזור ראשון לציון ורמלה יש 66 התנחלויות של בתים בודדים וחושות של בדואים. יש כאן תהליך הדרגתי שמצביע על התפשטות בדואית שהופכת לאיום אסטרטגי על מדינת ישראל".

סופר מקווה שעכשיו גם השמאל והתקשורת יתעוררו, "במדינת ישראל התקשורת קובעת את סדר היום, אני מקווה שעכשיו כשהם מתקרבים לתל אביב, אז כל הצפונים יתעוררו והתקשורת תגלה אותם ואז אולי גם חברי הכנסת יצאו מהאדישות".

פרופ' סופר טוען שמדינת ישראל אשמה בהתרבות של הבדואים, "במשך שנים העברנו להם קצבאות ילדים, כל אבא מגדל שם לפחות שלושים ילדים מארבע נשים והכסף הולך אליו ולא אל הילדים".

לדבריו, הפתרון היחיד הוא התיישבות בדואיות חוקית ומוסדרת, "אני לא נגדם, אני רוצה שלבדואים יהיה טוב כמו לכל תושבי מדינת ישראל. אבל כיום כשהם מתגוררים באלף פזורות לא ניתן לספק להם שירותים עירוניים. הממשלה צריכה להודיע להם שעד אלפיים ושתים עשרה הם צריכים לעבור לעשרים ושלושה כפרים חוקיים שהמדינה תכין להם, הם יקבלו פיצויים ומי שלא יעבור יפסיד ויפונה כמו שעשו לאנשי חבל קטיף".