ירי בחוות גלעד
ירי בחוות גלעדועד מתיישבי השומרון

דרמה בועדת החוץ והבטחון בכנסת: נציגי המשטרה נאלצו להודות שה'תחקיר' שפורסם לפני כשלושה שבועות, בו נטען שהמשטרה נהגה כשורה באירועי חוות גלעד היה שגוי.



נציגי המשטרה, בראשות מפקד מחוז ש"י ניצב חגי דותן, נאלצו להודות בכך, לאחר סדרת שאלות שהציג בועדת המשנה של חוץ ובטחון לנושא איו"ש יו"ר הועדה ח"כ זאב אלקין.

השאלות של אלקין נבעו מסרטוני הוידאו והתמונות מההשתוללות המשטרתית בהריסת המבנים בחוות גלעד לפני כחודש, תמונות שצולמו ע"י ועד מתיישבי השומרון ורוכזו ע"י היחידה האסטרטגית במועצה האזורית שומרון.

כתוצאה מהסרטונים והתמונות שהוצגו בפני חברי הועדה בדיון הקודם ובדיון היום, ובעקבות השאלות הנוקבות של חברי הכנסת, נאלץ להודות מפקד המחוז כי מספר הכדורים שנורו גבוה יותר מהנתונים שמסר סגנו בדיון הקודם. בנוסף אמרו נציגי המשטרה כי עדיין אין להם הסברים בעניין השוטרים הרבים שהסתובבו ללא תגים.

העימות בוועדה בין חברי הכנסת לפיקוד המשטרה, החל עוד בדיון הקודם, כאשר חברי הוועדה לא זכו לקבל תשובות ברורות לסתירות שעלו בין הסרטונים והתמונות שהציגו נציגי מועצת שומרון לגרסת מפקדי מחוז ש"י במשטרה לאירוע.

בעקבות בירור נוסף, עליו החליטו בישיבת הוועדה הקודמת פה אחד חברי הכנסת מכל המפלגות, הודו נציגי המשטרה בדיון היום כי התחקיר שהציג בתקשורת סגן מפקד מחוז ש"י,תנ"צ שוקי זיסו,היה חלקי בלבד ולא ממצה.

נציגי המשטרה הודו גם כי המידע שנמסר לוועדה בדיון הקודם על ידם היה כנראה שגוי, וכי לאחר הדיון הקודם הגיע אליהם מידע נוסף שסתר את המידע שהציגו בועדה.

בדיון המיוחד השתתפו יו"ר הועדה ח"כ זאב אלקין (ליכוד), ח"כ גדעון עזרא (קדימה), ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) וח"כ עתניאל שנלר (קדימה).

בנוסף לחברי הכנסת השתתפו בדיון ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה וצוותו, יו"ר מועצת יש"ע דני דיין, יו"ר ארגון זכויות האדם ביש"ע אורית סטרוק ונציגי חוות גלעד.

יו"ר ועדת המשנה, ח"כ זאב אלקין (ליכוד) ציין בתחילת הדיון כי "זו פעם שנייה שהגורמים מהצבא ומהמשטרה מזומנים לוועדה בנושא פינוי חוות גלעד אך הם נמנעים מלהגיע למרות שקיבלו זימון אישי. אנחנו נפנה בנושא לשר הביטחון ולשר לביטחון פנים ונבקש מהם לדעת מה הצעדים המשמעתיים שינקטו כנגד הקצינים שהפרו את התקנון".

ח"כ אלקין הוסיף כי "מוזר שסגן מפקד מחוז ש"י במשטרה, בדיון הקודם, לא ידע לענות על שאלות הוועדה בנושא פינוי החווה, ומספר שעות לאחר מכן, אותו קצין מעביר למפכ"ל את התחקיר המסכם של המשטרה לאירוע".

עוד אמר מפקד המחוז, כי הוא "מעדיף שימוש של המשטרה בירי קליעי פלסטיק ולא בשימוש באלות שעלולות לגרום לנזק רב יותר". אמירה זו זכתה למענה זועם מחברי הכנסת.

ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) הטיח במפקדי המשטרה כי הם מסרו בדיון הקודם נתונים שכעת הם מודים שאינם אמת, ושלוש שעות מאוחר יותר הודיעו בכלי התקשורת כי התחקיר מוכיח שהשוטרים בשטח נהגו כשורה.

ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה אמר בדיון: "אם לאחר כל התמונות והעדויות, כולל אלו שהוצגו בדיון הקודם בועדת החוץ והביטחון, העזה המשטרה לטעון שהכל נוהל כיאות, הדבר מוכיח יותר מאלף מונים כי רק ועדת חקירה חיצונית תשיב את רמון הציבור במשטרת ישראל ובדרגי הפיקוד בגופים השונים - כולל בצה"ל.   תרבות השקר והטיוח שנחשפות במשטרה חמורות לא פחות מעצם האלימות הקשה שהיא הפגינה".

מסיקה הוסיף כי "בפרשה חמורה זו נחצו שני קוים אדומים חסרי תקדים: ירי מאסיבי ומתוכנן של כדורי פלסטיק העלולים לסכן חיים באזרחים יהודים, קל וחומר כשבמקרה זה האזרחים לא נקטו כל אלימות. הקו האדום השני הוא נורמת השקרים בדיווחי המשטרה, שנחשפה במלוא כיעורה כשפורסמו הסרטים והצמונות המוכיחים ההיהפך משנטען ע"י פיקוד המשטרה: ירי כדורי פלסטיק ולא צבע, ירי על אזרחים תמימים ותקיפות חמורות ללא כל סיכון או איום של השוטרים היורים" - אמר מסיקה.



ראש מועצת יש"ע דני דיין אמר: "משטרת בוסטון החליטה להפסיק לחלוטין את השימוש באותו אמצעי של ירי פלסטיק לאחר שעיתונאית מקומית נהרגה כתוצאה מפגיעה ממנו". עוד הוסיף דיין כי "מבחינה ערכית, ללא קשר לעוצמת האמל"ח, לא נכון ששוטרים יכוונו נשק לעבר אזרחים. אני מוכן לעמוד בראש המאבק כנגד מתיישבים פורעי החוק אבל במקרה זה, השוטרים, כפי שקורה בשבועות האחרונים, התנפלו על חפים מפשע שלא הפעילו התנגדות".



עוד התברר במהלך הדיון כי, השימוש בכובעי גרב במהלך הפינוי היה בהתאם להנחיה שיטתית ברורה, כך שהשוטרים היו רעולי פנים, בעוד שבדיון הקודם נאמר לוועדה, על ידי המשטרה, כי השימוש בכובעים לא נבע משקולים מבצעיים אלא בשל הקור שהיה במקום.

נציגי המשטרה הודו כי התחקיר לא בדק מי הגורם שנתן את ההנחיה הזו. בעקבות הדברים, התחייבו נציגי המשטרה שיכתב נוהל מסודר לעתיד בנושא.

יו"ר הועדה ח"כ אלקין סיכם: "אני שמח שהמשטרה סוף סוף הבינה שעליה לדווח לועדה את האמת, והסכימה שגרסת האירועים שהובאה ע"י המתיישבים היא הנכונה. אני רואה בחומרה רבה את הניסיון של חלק מגורמי המשטרה לטייח את הפרשה בראשית הדרך. לא ננוח ולא נשקוט עד שלא נסיים את בירור כל הפרטים שהביאו להתנהלות חסרת התקדים של המשטרה בחוות גלעד. לנגד עינינו לא רק בירור האמת ולקיחת אחריות בתוך המשטרה, אלא גם הצורך לחייב את המערכת להפיק לקחים לעתיד".