מודאג. פישר
מודאג. פישרפלאש 90

ב-20 לדצמבר האחרון ביקרתי בטור זה את הנגיד פישר. בינתיים, הדולר נמצא בסיבות 3.47 וירד בלמעלה מ-5%. יש לנו (כלומר לציבור) בבנק ישראל כ-70 מיליארד דולר, שרובם הגדול מושקעים בדולר, אם כי מיעוטם מושקע באירו, לירה שרטלינג וינים יפנים שדווקא עלו נגד השקל באותה תקופה. עדיין, מאז כתיבת שורותיי בדצמבר, הר הדולרים איבד משמעותית מערכו ויש לנו הפסד נוסף של כ-10 מיליארד שקל. זה מעניין מישהו? מישהו אחראי לזה? מישהו נותן על זה דין וחשבון? צריך לקוות שיהיה לנו מזל ושהדולר יחזור להתחזק, אחרת עלולים להיות לנו פה הפסדים של עשרות מיליארדי שקלים!

הפלא אל מול ההתנהגות השערורייתית של בנק ישראל בנושא שוק המט"ח מתעצם לאור העובדה שהשבוע פרסם הבנק דו"ח שהיה מלא במידע מעניין ומפוכח.

הדו"ח אמר כי הממשלה תתקשה לשלב הפחתת גירעון וחוב, הפחתת מסים והעלאה בהוצאה הציבורית. זה אמנם ברור לגמרי, אבל הדו"ח גם הוסיף כי אין לבנות יתר על המידה על תקבולי המס מתגליות הגז והנפט, שכן הם צפויים להגיע ל-5 מיליארד שקל בלבד, ורק מ-2020. 5 מיליארד מתוך 330 מיליארד וקרוב ל- 400 מיליארד ב-2020, כלומר מעט יותר מ-1% של התקציב. כלומר כמעט כלום. ועל זה היתה המלחמה של הפופוליסטים, כולל פישר, על מנת לגנוב את משקיעי הגז!

בדו"ח מציינים גם לטובה את המשך הירידה ביחס ההוצאה הממשלתית-תוצר בשנתיים האחרונות. עם זאת,  מובעת גם ביקורת. ההוצאות הביטחוניות ב-2010 היו גבוהות בהרבה לעומת התקציב המקורי. הדבר מעלה חששות לגבי הצלחתה של האסטרטגיה הפיסקלית לשנים הקרובות, המבוססת על הקטנת משקל הצריכה הביטחונית על פי "מתווה ברודט".

בנושא הזה נרחיב בפעם אחרת, כאשר צריך להגיד פעם אחת ולתמיד שתקציב הביטחון גדול מידי ויש לקצץ אותו באופן הדרגתי, אבל משמעותי, על ידי הפיכה הדרגתית של צה"ל לגוף מקצועי יותר, מה שבדרך אגב גם יפחית את הסכסוכים בין היהודים בעניין גיוס החרדים. אבל כאמור, זה לפעם אחרת.

‏‏הנתון המעודד ביותר בתחזיות המעודכנות של בנק ישראל הוא שיעור האבטלה: זאת צפויה להמשיך לרדת גם ב-2011 לרמה של 6.1%, וב-2012 צופה הבנק אבטלה בשיעור 5.9%, שזה השיעור הנמוך בכל הזמנים בישראל.

"שנת 2010 הייתה שנה מצוינת מבחינת המשק הישראלי: צמיחה גבוהה מאוד שהגיעה ברבעון האחרון ל-7.7%, אינפלציה מתחת ליעד, עודף בחשבון השוטף, יצוא צומח מהר, גירעון תקציבי נמוך מהצפוי, החוב (הממשלתי) הגיע לסוף 2010 ל-76%, מתחת לממוצע ב-OECD, שיעור העוני ירד ושיעור האבטלה ירד גם תוך גידול מהיר בשיעור ההשתתפות ובתעסוקה. רוב הצמיחה באה מהסקטור הפרטי ויש לנו סקטור פרטי מוצלח וחזק. העולם מתחיל להסתכל אלינו ולנסות להבין מה מקור היזמות שלנו". כך אמר סטנלי פישר  במסיבת עיתונאים לרגל פרסום דו"ח בנק ישראל לשנת 2010.

במילים אחרות, המדיניות הקפיטליסטית החזירית של שר האוצר נתניהו וממשיכיו מאז 2003 ועד 2009, כלומר יותר חופש, פחות קצבאות, פחות רגולציה, פחות מיסים, ירידה של הוצאות הממשלה, ושאר צעדים ליברליים, נותנת את אותותיה החברתיות ומחלצת אנשים מעוני. זה פשוט טוב לכולם, וגם לעניים. איזו הפתעה. כפי שאמר בזמנו חתן פרס נובל לכלכלה מילטון פרידמן, בכל תולדות האנושות, לא נמצאה דרף טובה יותר לחלץ אנשים מעוני מאשר הקפיטליזם. רואים את זה בחוש.

צריך רק לקוות שהכניעה של נתניהו אל מול ההסתדרות וגורמי לחץ אחרים בשנתיים האחרונות לא תגרום לנזקים גדולים מידי לאורך זמן, מה שנראה רק בעוד שנתיים-שלוש. גם לזה התייחס הנגיד בצורה נכונה.

לגבי העתיד, הנגיד הפגין הרבה פחות אופטימיות והעביר מסר ברור לכוון ההסתדרות וגם כמה חברי כנסת, כנראה מהשמאל הכלכלי-חברתי. "אנו לא יחידים שתורמים ומשפיעים. התקציב הועבר לפני פחות משלושה חודשים אבל כבר יש לחץ, כמעט כל יום, להגדיל את מסגרת התקציב. יש לחצים פופוליסטים מכל מיני כיוונים להגדיל את הוצאות הממשלה. אנו חייבים לשמור על המסגרת אם אנו רוצים שהמשק ימשיך לצמוח. אי אפשר להתייחס למסגרת התקציב כאילו איננה חשובה - זה חשוב, זה חיוני וזה סוד הצלחתנו".

הנגיד התייחס גם לשכר הבכירים וגם פה נשמע כאדם ליברל ושקול ולא כמו הפופוליסט הזול שהוא היה רוב הזמן בשתניים האחרונות: "יש בעיה בין היעיל לבין הראוי. אני לא מחבב פערי הכנסה גדולים אבל השאלה היא מה טוב למשק ומה טוב לצמיחת המשק, ושם יכול להיות ששכר גבוה במיוחד תורם לצמיחה. אם יש מנהל מצוין שצפוי להביא להצלחת החברה אז יתכן שטוב שאתה משלם לו הרבה. אבל הממשלה לא יכולה להחליט מה השכר היעיל במשק. לכן יש לנו דירקטוריונים וכללים לגבי איך קובעים את השכר וקיים הצורך להצדיק את החלטתם. בדרך זו אנו מנסים להשפיע על קביעת השכר לרבות אלו של המנהלים הבכירים".

בקיצור, פישר עשה השבוע פרסה של כמעט 180 מעלות וחזר להיות באותה הזדמנות כלכלן ליברל קלאסי. אדם אחראי לשם שינוי. לאור מידת ההשפעה הגדולה שלו והתדמית (הלא מוצדקת אמנם) שלו כ"מבוגם אחראי", יש לקוות עבור כולנו שמעכשיו, הוא יחזור בו מהפופוליזם הזול שאפיין אותו מזה תקופה לא קצרה. זה אפשרי וכידוע, שערי תשובה לא ננעלו, גם עבור סטנלי פישר.

מדינת ישראל משגשגת ב"ה, ואם לא נעשה שטויות היא תמשיך לשגשג, לרווחת כולנו. זה חיוני, וזה אפשרי, אם נדע לשמור על אחריות ועל שיקול הדעת.