
בעוד ששנים מהמאפיינים של יצירתיות במתמטיקה שטף רעיונות וגמישות מחשבתית - היכולת למצוא מספר רב של פתרונות לבעיה והיכולת למצוא פתרונות שונים לאותה בעיה - השתפרו בצורה מובהקת במהלך תקופת המחקר שנערך עם מורים למתמטיקה ועם תלמידי תיכון, לא גילו הנבדקים שינוי במאפיין השלישי של יצירתיות - מקוריות - כך עולה ממחקר חדש שנערך במגמה לחינוך מחוננים ומצטיינים בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה ויוצג בכנס הרביעי לחינוך מצוינות בישראל שייערך באוניברסיטה היום ומחר.
"ההשערה שלנו, בעקבות הממצאים, היא שהמקוריות היא התכונה של יצירתיות שנולדים איתה והיכולת שלנו לשפר אותה מוגבלת מאוד", אמרה פרופ' רוזה לייקין שעמדה בראש המחקר.
התכונה "יצירתיות", שעומדת במרכז התפיסה של מצטיינים ומחוננים, מורכבת על פי הספרות המקצועית משלוש תכונות: שטף רעיונות: היכולת למצוא מספר רב של פתרונות לבעיה נתונה; גמישות מחשבתית: היכולת למצוא פתרונות שונים מכיוונים שונים לאותה בעיה; מקוריות: דרך מחשבה מקורית וייחודית לפתרון בעיות.
פרופ' לייקין, יחד עם ענת לבן-וינברג וראיסה גוברמן, ביקשו לבדוק בשני מחקרים שונים האם תכונות אלה של יצירתיות משתפרות במהלך לימודים. לשם כך הן פיתחו מודל מחקרי שנקרא MSTs (multiple solution tasks) שבוחן את היכולת של הנבחן בשלוש תכונות אלה במענה על סדרה של שאלות מתמטיות.
במחקר הראשון נבדקו סטודנטים להוראת מתמטיקה, שעברו את ה-MSTs בתחילת שנת הלימודים ובסופה. החוקרות אף חילקו את הכיתה לסטודנטים בעלי הישגים גבוהים ובעלי הישגים נמוכים כדי לראות האם תכונות אלה קשורות לרמת ההישגים. מהממצאים עולה כי הסטודנטים משתי הקבוצות שיפרו בצורה מובהקת את כמות התשובות הנכונות, את שטף הרעיונות ואת הגמישות המחשבתית. לעומת זאת, לא נמצא שיפור מובהק במקוריות, ומעשה נרשמה ירידה בלתי מובהקת בתכונה זו.
במחקר השני העבירו החוקרות את ה-MSTs לתלמידי תיכון במסגרת שיעורי גיאומטריה. גם כאן חולקו התלמידים לבעלי הישגים גבוהים ולבעלי הישגים סטנדרטיים. התוצאות היו דומות: שיפור בשתי הקבוצות בכמות התשובות הנכונות, שטף הרעיונות והגמישות המחשבתית לעומת ירידה קלה, ולא מובהקת, במקוריות.
החוקרות אף מצאו את הקשר החזק ביותר בין ציוני המקוריות לבין הציון הכללי של יצירתיות ולכן ההנחה שלהן, שדרושה לטענתן עדיין בדיקות מחקריות נוספות, היא שיצירתיות היא המאפיין הייחודי של יצירתיות. "ישנן דרכים שונות לאתר ולקבוע מי מחונן בתחום המתמטיקה. אנחנו מציעות, לאור ממצאי המחקרים שלנו, לאתר את הילדים המחוננים מתמטית על פי רמת המקוריות של הרעיונות והפתרונות שלהן", סיכמה פרופ' לייקין.
הכנס הרביעי לחינוך מחוננים המאורגן על ידי מחלקת מחוננים במשרד החינוך בשיתוף עם מגמה לחינוך מחוננים באוניברסיטת חיפה ייערך באוניברסיטת חיפה בתאריכים 10-11 באפריל 2011. בכנס ישתתפו מומחים בינלאומיים מחו"ל ומהארץ בתחום טיפוח מחוננים. הפאנלים יעסקו במגוון הרחב של תחום המחוננות: מחוננות במתמטיקה, מחוננות באמנות, ההבדלים שבין מצטיינים למחוננים, מחוננות ואינטליגנציה רגשית ועוד.