בית כנסת.
בית כנסת.קובי פינקלר

קומפלס תל אביבי ענק בן שלוש קומות שהוקצה עוד בימי המנדט הבריטי לבית כנסת, מקוואות, אולם שמחות, תלמוד תורה ועוד, ננטש והפך בשנים האחרונות לבית תמחוי עבור מסתננים מאפריקה. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם חיים גיל, כתב ביטאון הגבאים 'מקדש מעט' שבגיליונו האחרון הביא את הסיפור בהרחבה.

גיל מספר על קומפלקס הענק שהוקם בסוף שנות הארבעים לאחר שהוקצה על ידי ראשי המנדט הבריטי לצרכיהם הדתיים של אנשי הקהילה הדתית בדרום תל אביב, וכלל בתוכו לבד מבית כנסת ענק גם מקוואות, תלמוד תורה, ועוד. המבנה הוקם ברחוב צ'לנוב בכספי תורמים על ידי אנשי 'המזרחי לזכרו של הרב ישעיהו שפירא, האדמו"ר החלוץ. "המקום היה שטיבלך אזורי. היו בו מניינים לאורך כל שעות היום".

"במקום ניתן לראות את גומחת ארון הקודש, גומחת ענק. היה שם ארון קודש שהובא מאיטליה, ארון מעץ ומזהב", מספר גיל וממשיך: "היום הפך המקום לבית תמחוי על ידי עיריית תל אביב שהקצתה אותו לעמותת שפע של עורך הדין גלעד חריש".

את עורך הדין חריש מתאר גיל כאיש רב חסד שמצא את המקום נטוש והעלה את ההצעה להקים במקום בית תמחוי מתוך רצון לסייע לאוכלוסיה הנזקקת באזור זה. אולם כאמור, המקום הפך בשנים האחרונות למרכז עבור אוכלוסיית המסתננים אפריקה ש"באים לאכול בו אבל הוא משמש גם לשינה. מתוך עשרים איש שנכנסו אליו, אדם אחד היה לבן", מספר גיל.

אז איך התרחש השינוי? "הציבור הדתי עבר למקומות אחרים, הבנים עברו והמבוגרים או שנדדו איתם או שהלכו לבית עולמם. במשך עשרים שנה המקום היה נטוש וחדריו הפכו למקומם של נרקומנים וכיוצא באלה. המקום הפך למפגע סביבתו שהפריע לתושבי השכונה וכשהגיע הרעיון של עו"ד חריש להקים בית תמחוי העירייה קפצה על הרעיון".

מוסיף גיל ומספר כי כדי לקבל את האישור לקידום הפרויקט הצטייד עו"ד חריש בחוות דעת הלכתית של רב ירושלמי שזכה לתמיכתו של הרב עובדיה יוסף, ועל פי חוות דעת זו יישאר במקום בית תפילה ובמקביל יבוצעו בו מעשי חסד, אולם עם השנים השתנה ייעודו של המקום וגם הרב הירושלמי עצמו חזר בו בשנת 2009 מהפסק לאחר שהוברר לו כי אין כוונה לעמוד בתנאים הראשוניים של ההסכם, וכי יהיה בית כנסת במקום רק אם תהיה דרישה של התושבים, מה שלא נראה שצפוי כמובן...

גיל מוסיף ומספר כי בעיריית תל אביב אומרים שבשנת 2013 תפוג תוקפה של הקצאת המקום והיא תהיה נכונה לשקול שינוי יעד חזרה לבית כנסת במידה והתושבים יבקשו זאת. השאלה המרכזית היא אם יוכלו לעמוד במשימת אכלוסו של המבנה הענק.