יש מחיר לתפילה בזמן
יש מחיר לתפילה בזמןאילוסטרציה. פלאש 90



בבה"ד הוחלט להדיח שני צוערים דתיים, האחד מגדוד 'נצח יהודה' והשני מחטיבת גבעתי, לאחר שהתעקשו להתפלל שחרית לפני תום המועד המותר, וזאת בניגוד לפקודה שקיבלו. באגודה למען החייל התורני תוהים כיצד ההחלטה מתיישבת עם הודעתו של ראש אכ"א שקורס הקצינים יהיה תואם את אורחות חייו של החייל הדתי. בערוץ 7 שוחחנו עם הרב שלמה גולדרייך, רב האגודה שסיפר על האירוע.

ראשית הפרשה בלילה שבין יום י' בניסן לי"א שבו (13/4/2011). חיילי גדוד "גפן" של קורס הקצינים שבו מניווט לילי שהסתיים לפנות בוקר. בבוקר אמורים היו החיילים לקום לשיעור, אולם בטעות ההשכמה המוקדמת לחדרם של חמישה חיילים, בהם שלושה דתיים, לא התרחשה וכשהתעוררו יחד עם שאר הצוערים לא נותר זמן מספיק לתפילה טרם השיעור.

"כשהעירו אותם עם שאר החיילים הם אמרו שזמן תפילה עלול לעבור, אבל הורו להם ללכת לשיעור. הם ניסו להסביר אבל לא ויתרו להם. הם היו שלושה דתיים, אחד נכנס לשיעור ושניים אמרו שהם מתפללים קודם השיעור כדי שלא יעבור זמן התפילה", מספר הרב גולדרייך.

לאחר שההסברים לא הועילו הובאו היום שני הצוערים למשפט בפני המח"ט. לאחר שתוארו כחיילים מצטיינים שציוניהם גבוהים תמכו המפקדים הזוטרים יותר בהשארתם בקורס, אולם הבכירים יותר המליצו להדיחם. המח"ט החליט לקבל את עמדת הבכירים יותר והורה להדיחם. "כנראה שלמפקדים הזוטרים יותר, אלה שמכירים אותם יותר, ברור היה שלא מדובר בניסיון התחמקות שלהם".

"כעת העיפו אותם ואמרו להם שאולי יקבלו אותם לקורס הבא", אומר הרב גולדרייך ומציין כי השניים מנסים לערער על ההחלטה.

בתגובה לאירוע פנתה האגודה למען החייל התורני למפקד בה"ד 1, אל"מ ערן ניב, במכתב בו תיארו את השתלשלות האירועים ואף הזכירו את הבטחתו של ראש אכ"א מלפני פחות משנה ובה נאמר כי "כיום מוכשרים בבה"ד 1 מאות קצינים מידי מחזור, בהם חיילים דתיים רבים. אני בטוח כי המסגרת מתאימה לצורכי החייל הדתי. עם זאת, בעקבות פנייתך, נבחן במסגרת בה"ד 1 שמתכונת הקורס אכן מתאימה לצרכים הדתיים גם לחיילי נצח יהודה". הבטחה זו ניתנה בעקבות דרישה שהועלתה בשעתו להקים מסגרת עצמאית לצוערים תורניים.

במקביל לפנייה למפקד בה"ד 1, מספר הרב גולדרייך, פנו אנשי האגודה לגורמים צבאיים נוספים כמו גם לגורמים פוליטיים, שכן לטעמם מדובר במקרה מבחן חשוב מעבר לגורלם הצבאי של שני הצוערים. "חייבים להוכיח שאנחנו לא מתכופפים כשמדובר במצוות התורה. הרי לא מדובר כאן במקרה של פיקוח נפש ובפעילות מבצעית, אלא בשיעור".

יצוין כי בעקבות הדיווח הראשוני על האירוע הועברה שאילתא מערוץ 7 ללשכת דובר צה"ל, אולם עד כה לא הגיעה תגובתו. לכשתגיע תגובה כזו נפרסמה במלואה.