הרב יצחק שפירא
הרב יצחק שפיראפלאש 90

במהלך חג הפסח פנה ג'ונתן קולן, המזכיר המדיני של הקונסוליה האמריקאית בירושלים, לדובר היישוב יצהר, אברהם בנימין. קולן ביקש להיפגש עם בנימין, "על מנת להכיר", כהגדרתו, "את הצרכים המיוחדים של תושבי יהודה ושומרון".

בנימין הביע באוזני קולן תמיהה, מה לקונסוליה האמריקאית עם צרכי המתיישבים. "אתם הרי נוקטים עמדה פרו-ערבית בכל הקשור ליהודה ושומרון, מה פשר הפניה הזו"?

"קולן הסביר כי הקונסוליה מעוניינת להכיר את מירקם החיים ביצהר. ואז הוא הגיע לתכל"ס", מסביר בנימין. "הוא אמר שהוא רוצה להיפגש איתי, ועם רבני ישיבת עוד יוסף חי ביצהר, לשמוע על הישיבה ועל ספר 'תורת המלך' שפרסמו רבני הישיבה".

השניים סיכמו לשוחח אחרי החג, אלא שלאחר השיחה, בירר בנימין על זהותו של האיש, וגילה במהירות כי לפני כחצי שנה קולן וחבריו מהקונסוליה "נתפסו על חם", בידי דוד העברי, ראש היחידה לקשרי חוץ במועצה האיזורית שומרון, כשהם מסיירים ומצלמים יישובים בשומרון יחד חגית עופרן, ראש צוות מעקב ההתנחלויות של ארגון השמאל הקיצוני 'שלום עכשיו'. העברי פנה אז אל קולן הנבוך ושאל אותו אם הוא מרגל. העברי התפלא על התנהגותו של קולן, משום שבמסגרת תפקידו במועצה האיזורית שומרון, נפגשו השניים מספר פעמים.

בנימין פנה למזכיר המדיני של הקונסוליה ואמר לו כי לאחר שלמד על אופי התנהלותו וכוונותיו, הוא מזמין אותו להמשיך את יצירת הקשר דרך מר דוד העברי. קולן, אומרים ביצהר, ניסה לפנות לגורמים נוספים בהנהגת יצהר, אך אלו השיבו לו תשובה דומה.

דובר יצהר הסביר "אם האמריקאים רוצים להצטייר כסוג של מתווכים הוגנים, הם צריכים לנקוט בשיטות הגונות. התנהלות הקונסוליה האמריקאית בפרשה, מזכירה יותר שיטות של חבורת נוכלים המעלימים מבני שיחם את נתוני הפתיחה. לא לחינם מסתמך הממשל האמריקאי על ארגון שלום עכשיו שפועל במוצהר לטובת הערבים ונגד מדינת ישראל וצה"ל כמו שראינו בדו"ח גולדסטון. אחרי שבשלום עכשיו התייאשו לשכנע את הציבור הישראלי בעמדותיהם ההזויות, מנסה הארגון לפגוע במדינת ישראל בשיטות מסריחות למדי".

דוד העברי, ראש היחידה לקשרי חוץ במועצת שומרון, אמר כי "אנשי הממשל האמריקאי מנסים בכל דרך להשיג מידע פנימי, ולמעשה לרגל אחרי היישובים ביו"ש. העובדה שמזכיר הקונסוליה ניסה לעקוף את הדרכים המקובלות ולפנות לגורמים ביישובים, מדגישה שוב כי כוונותיו אינן תמימות כלל, ויש להיזהר מהצעות דומות".