משה לנדוי
משה לנדויבית המשפט

נשיא המדינה, שמעון פרס, פירסם הערב דברי הספד לנשיא בית המשפט העליון בדימוס, השופט משה לנדוי שהלך לעולמו.

"נשיא בית המשפט העליון בדימוס וחתן פרס ישראל השופט משה לנדוי, ראש ההרכב ששפט את הצורר הנאצי אדולף אייכמן לפני 50 שנים נפטר ערב יום השואה, שעה שהעם היהודי כולו מתייחד עם זכרם של 6 מיליון קורבנות השואה" – אמר פרס – "השופט לנדוי הטביע חותמו הן בפעילותו הציבורית בה קבע תקדימים המשמשים נר לרגלינו עד עצם היום הזה ומהווים את המסד לדמוקרטיה בישראל.

"השופט לנדוי ראה בתפקידו  שליחות ציבורית חברתית ממדרגה ראשונה למען עמו ומדינת ישראל מצידה תזכור אותו כדוגמא ומופת  למנהיגות ערכית ואמיצה. יהי זכרו ברוך."

יושב ראש הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, אמר "לנדוי היה אחרון הנפילים של מעצבי המשפט הישראלי. מעבר לגדולתו ומנהיגותו בשדה המשפט, בלט לנדוי כמי שיצר את כור ההיתוך של שיטת המשפט הישראלית, והניח את התשתית לעצמאותה והתפתחותה. לנדוי ייזכר כמי שביסס את זכותה של הדמוקרטיה הישראלית להתגונן מפני המבקשים לנצל את היותה דמוקרטיה, וזאת מבלי שזנח את המחויבות לזכויות אדם וחירויות הפרט. הוא היה עבורי מורה דרך ורב", אמר ריבלין.

שר המשפטים יעקב נאמן, אמר כי מדינת ישראל ומערכת המשפט מרכינות ראשן עם פטירתו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר וחתן פרס ישראל למשפט, השופט משה לנדוי ז"ל.

"היום, ערב יום השואה, נקרא לישיבה של מעלה השופט (בדימוס) משה לנדוי ז"ל. השופט לנדוי יזכר לעד כמי שכיהן כאב בית הדין במשפטו של צורר היהודים, אדולף אייכמן וכמי שמילא שלל תפקידים במערכת הציבורית בכלל ובמערכת המשפט בפרט. מורשתו המשפטית משמשת נר לרגלינו ותהיה למורשת המשפט בישראל. מערכת המשפט שולחת תנחומיה הכנים למשפחתו. יהי זכרו ברוך."

הנהלת בתי המשפט הביעה צער על מותו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר משה לנדוי. "מגדולי שופטי ישראל, ייטמן ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, כחלוף חמישים שנה ממשפט אייכמן, שהוא כיהן כאב בית הדין במשפטו".



בפורום המשפטי למען ארץ ישראל פירסמו הודעת אבל על מותו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס משה לנדוי. "לנדוי היה מגדולי המשפטנים היהודיים, הוא ייזכר כמי שבימיו עמד בית המשפט העליון על כבודן של שאר רשויות השלטון" - נאמר בהודעת הפורום המשפטי - "לנדוי היה אחרון נשיאי בית המשפט העליון שהתנגד לאקטיביזם השיפוטי וזוהי מורשתו, לתת לבית המשפט את הכבוד הראוי לו  - אך לא ליטול לעצמו כובע לא לו".