היטלר וחוסייני
היטלר וחוסייני

במחקרים שביצע בשנים האחרונות מוצא פרופ' רוברט ויסטריך קשר אידיאולוגי רעיוני ואפילו סמלי בין המסרים האנטישמיים שהפיצו הנאצים לבין מסריהן של תנועות איסלאם קיצוני. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עמו על התופעה שלדבריו זוכה להתעלמות יחסית מצידה של ישראל, אך יש לחשוף את הנתונים בפני העולם ולהציגם כהווייתם.

"ראוי לחזור שבעים שנה אחורה ולבדוק איפה בעצם הקווים של האנטישמיות הנאצית והאנטישמיות המוסלמית ערבית נפגשים, והנה אנחנו מוצאים דמיון רב בין שתי הצורות הללו של אנטישמיות והשורה האחרונה שלהם היא השמדת היהודים", אומר פרופ' ויסטריך ומדגיש שהוא אינו אומר את הדברים מתוך קלות ראש אלא מתוך שיקול דעת ובחינת הנתונים והממצאים שחקר ארוכות. "השמדת היהודים זו הייתה מטרת הנאצים, ובחקר האנטישמיות הערבית אנחנו מוצאים הרבה סימנים של מגמה דומה – רצון להיפטר באופן מוחלט מהנוכחות היהודית, בין אם זו אומה ובין אם זה קולקטיב אחר כלשהו".

עוד מוסיף פרופ' ויסטריך ואומר כי אותה מידה של פנאטיות, ושנאה המשולבים בקונספירציה ולפיה היהודים מבקשים להשתלט על העולם מאפיינת את שתי התפיסות, "כך היו הנאצים וכך גם היום".

"לא מדברים על כך הרבה ביום השואה ובספרי הלימוד, אבל למעשה הזרמים האיסלאמיסטים שמדובר עליהם רבות נולדו בתקופה של עליית הנאציזם", הוא אומר ומציג כדוגמא את האחים המוסלמים ששמרו על קשרים בשנות השלושים עם המשטר הנאצי. בנוסף הוא מזכיר את המופתי של ירושלים חאג' אמין אל חוסייני שבמחקרים ובספרות רבה, בין השאר גם מחקריו של פרופ' ויסטריך עצמו, ניתן ללמוד על היותו לא רק בן ברית קרוב של היטלר ששידר ברדיו מברלין בערבית מסרים להשמדת היהודים, אלא גם בעל ברית אידיאולוגית. השקפת העולם שלהם זהה. הוא היה שותף מלא לרעיונותיו של היטלר ולא מקרה הוא שדווקא לו גילה היטלר את הסוד האידיאולוגי ולפיו כל המערכה מול אירופה, בעלות הברית וברית המועצות נועדה רק להביא להשמדת היהודים".

בנוסף מציין ומזכיר ויסטריך את הרטוריקה הערבית, הקריקטורות הערביות והאיומים הנשמעים מאיראן כדומים עד זהים לאלה שנראו בימי המשטר הנאצי כלפי היהודים. "רואים שהדימויים כלפי היהודים מזכירים את הנאצים, גם בהתבטאויות של האינטלגנציה העברית רואים את היהודים כסרטן שצריך להיפטר ממנו. זו טרמינולוגיה נאצית".

בהמשך דבריו מזכיר פרופ' ויסטריך קבוצות ערביות שניסו לחקות גם את לבושם והתנהגותם של הגרמנים, כך בחולצות הירוקות במצרים, במצעדי הפלאנגות בלבנון ובמועל היד המאפיין מצעדי צבא ערביים רבים.

לטעמו חובה עלינו להציג את הנתונים הללו קבל עם ועולם ולהוכיח את ההשוואה האידיאולוגית הזו בין התפיסות. בהקשר זה הוא מזכיר את אמנת החמאס, תפיסת החיזבאללה, ואמונת אל קעידה כהוכחות שניתן להציג בהן הקבלה לעמדות האנטישמיות הנאציות. "האיסלאם הרדיקאלי הפך להיות יורש של אותם גורמים שהובילו אותנו לשואה ולמלחמת העולם".

"השואה לא נגמרה ואנחנו מתעלמים מכך. אנחנו מתמקדים רק בצד הביטחוני והפ0וליטי ושוכחים את המניע של ההשנאה הזו. אם שוכחים מה מאחורי זה קשה להתמודד".

ומה באשר לתגובת העולם לאמירות מעין אלו? פרופ' ויסטריך לא חושש. "למדתי בהופעותי בחו"ל שאין תחליף לאמירת האמת. חשיבות רבה יש בחשיפת הדברים הללו בלי לפחד ובלי לרכך את הדברים. רוב האנשים אינם מודעים לנתונים. הנרטיב הדומיננטי כעת מחק את כל ההיסטוריה הזו נותר רק השקר הגדול של זמנינו שישראל היא מעין מדינה נאצית פאשיסטית קולוניאליסטית, והצד השני הוא קורבנות תמימים".