פרס
פרספלאש 90

נשיא המדינה, שמעון פרס, קורא לממשלה להתקדם בתהליך המדיני ואף מתייחס לישובים היהודים ביו"ש, "לישראל יש מחויבויות לפירוק התנחלויות, אבל אני יודע שזה דבר לא פשוט ולכן יש שתי אפשרויות. האחת, שהמתנחלים יחזרו הביתה מרצון ויקבלו פיצויים והשנייה שנקים את שלושת המרכזים, גושי התיישבות עם חילופי קרקע. צריך רק לקבוע היכן יהיו שלושת הגושים במשא ומתן שקט".



בראיון לעיתון "מעריב" אמר פרס, "הפלסטינים אומרים שהם רוצים את השטח של 1967 לא גבולות, שטחים. ואנחנו רוצים חילופי שטחים מוסכמים שנועדו גם להשאיר את הגושים וגם לענות על צורכי הביטחון של ישראל. הוויכוח הוא בין אחוז וחצי לשבעה-שמונה אחוזים. זה מרכז המשא ומתן. זה כל הפער. לכן אני מאמין שהוא ניתן לגישור".



לשאלה אם הוא עדיין מאמין בשלום, השיב פרס, "אני מאמין שהשלום הוא האופציה היחידה גם לנו וגם לערבים. ואני אופטימי כי אם מסתכלים אחורנית, עברנו דרך ארוכה. נשאר רק מעט עד השלום, גם אם המעט שנותר הוא החלק הקשה והכבד ביותר. היום הפלסטינים בונים בעזרתנו את הבית שלהם. בגדה, המצב הכלכלי מתקבל על הדעת, יש שם צמיחה של תשעה אחוזים, אנשים משקיעים בתעשייה, האבטלה קטנה, ההכנסה גדלה, הפלסטינים מקימים כוח משטרתי חזק בעזרתנו ומתאמנים בירדן בתמיכת האמריקאים. גם מערכת היחסים בין כוחות הביטחון שלהם ושלנו סבירה מאוד".

על מותה של סוניה ז"ל אמר פרס, "זאת חוויה קשה ביותר. גזר דין שאי אפשר לערער אחריו. סוניה חיה בתוכי ואיתי גם היום והאהבה שלי כלפיה מלווה אותי. כך אני חש. לא היה רגע בחיי שלא כיבדתי או אהבתי אותה, ואני יודע שזו הייתה אהבה הדדית. כי אין אהבה חד-צדדית".