ארכיון
ארכיוןפלאש 90

חוקרים מצאו כי אנשים בעלי יכולת לחוות נוסטלגיה בקשר לעברם הם בעלי שביעות רצון גבוהה יותר מן החיים מאשר אילו הנזכרים רק בכישלונותיהם. כך מדווח ה-telegraph.

החוקרים מצאו כי אנשים מוחצנים היו בעלי יכולת גבוהה יותר לחוות נוסטלגיה מאשר אנשים מופנמים, וכי אנשם בעלי נטייה נוירוטית היו הגרועים ביותר.

המחקר, שפורסם בעיתון מדעי לפסיכולוגיה, קובע כי לא ניסיון החיים ולא המזל הם הקובעים את השמחה הכללית של האדם אלא נקודת המבט שהאדם בוחר לראות בה את העתיד ואת העבר היא הקובע.

המחקר גם קובע כי ניתן לשנות את רמת האושר האישי על ידי שינויים קטנים ולאו דווקא שינוי באישיות.

המחקר בחן 750 סטודנטים מתנדבים מסאן-פרנסיסקו. המחקר השתמש במבחן אישיות רגיל על מנת לבחון מהי נקודת המבט של אנשים שונים על חייהם וכיצד זה משפיע על שביעות הרצון העצמית שלהם. כתוצאה מהמבחן דורג כל נבחן בחמש קטגוריות: נוירוטיות, פתיחות לעומת סגירות, מוחצנות לעומת מופנמות, מצפוניות, ונעימות- מוכנות. כל נבחן נשאל כיצד כל קטגוריה מאפיינת אותו בסולם של 1-9, כאשר 1 ציין ממש לא, ואילו 9 ציין ממש נכון ומדוייק.

בנוסף, כל נבחן נשאל לגבי העתיד, העבר וההווה- כיצד הם רואים כל אחד מהם, באור חיובי או שלילי. ולבסוף, כל נבחן נשאל לגבי שביעות רצון כללית מהחיים.

תוצאות המחקר הראו כי אנשים מוחצנים שמחים יותר מכיוון שיש להם נקודת מבט חיובית יותר לגבי עברם, ללא חרטות ומחשבות שליליות. לעומת זאת, אנשים שנמצאים בצד השני על הסקאלה הנוירוטית יהיו בדיוק הפוכים, ויחשבו רעות על העבר, ולכן יהיו פחות מרוצים מהחיים.

החוקרים טוענים כי מדובר בחדשות טובות כי יותר קל ללמד אנשים לזכור אירועים משמחים מהעבר, ובכך ללמד אותם שהעבר היה משהוא חיובי מאשר לנסות לשנות את האישיות שלהם.