פינוי מוקשים. ארה"ב מוכנה לסייע
פינוי מוקשים. ארה"ב מוכנה לסייע

פלישת הפורעים הפלשתינים לכפר מג'דל-שמס בגולן, חשפה מחדל שהוסתר עד כה: שדות המוקשים בגולן לא יעילים, והמוקשים שם ישנים ולא מתפקדים.

בגולן יש כמיליון מוקשים פזורים לאורך הגבול – ובעובדה הם לא עבדו היום. גורם ביטחוני אמר הערב: "אלה מוקשים ישנים משנות השבעים. ידענו שלא יעבדו. אנחנו שנים מבקשים תקציבים למטרה זאת של החלפת המוקשים הישנים בחדשים".

בעולם הערבי נתפס האירוע בגבול סוריה כחור בהגנה של ישראל החזקה, ותמונת המסתננים מרימים מוקשים ישנים הפכה ל'תמונת הניצחון' של יום הנכבה.

הכישלון היום בגבול סוריה הוא בעיקר מודיעני. צה"ל החמיץ דיווחים על התארגנות ענקית, שהיתה בפייסבוק לקראת האירוע כמעט חודשיים. שני גדודים הועמדו במצב הכן אבל המודיעין לא הצביע על מג'דל שאמס אלא על קונייטרה כמקום מועד להפגנות. רק כמה עשרות חיילים שהיו מצויידים באמצעים לפיזור הפגנות היו בגזרה בעת החדירה. בצה"ל מודים שמדובר בכישלון. הכישלון לדברי גורמי ביטחון הוא התקדים – חשש שיקומו עוד תופעות של כאלה.

ההערכה היא שההפגנות בלבנון ובסוריה אורגנו על ידי חיזבאללה ובתיאום עם השלטון הסורי.

מפקד חטיבת הגולן, אל"מ אשכול שוקרון, שפיקד במהלך היום על כוחות צה"ל במהלך העימותים האלימים והפרובוקטיביים עם המפגינים הסורים, אמר הערב כי "התכוננו גם לתרחישים כאלה שבהם אנשים עולים על הגדרות, אולם צריך לזכור שמדובר בגזרה רחבה מאוד". לדברי מח"ט הגולן, "החדירה שלהם לא הייתה הפתעה מוחלטת".

אל"מ שוקרון בעצמו נפצע קל במהלך העימותים – והמשיך לפקד על הכוחות בשטח. "בשלב מסוים ההמון הסורי התחיל לזרוק אבנים, וחלקן היו סלעים גדולים שסיכנו את החיילים. מהר מאוד הבנו לאן הדברים הולכים. כשהבנתי כי האירוע יוצא משליטה, הבנתי שזה הזמן לעלות מדרגה ולהתחיל לירות אל עבר רגליהם של המפגינים בעיקר מי שנראו המסיתים המרכזיים של האירוע. משלב זה הם נסוגו", הסביר אל"מ שוקרון.

מח"ט הגולן הסביר כי "מכיוון שהיה מדובר בקהל מעורב של נשים וילדים, ההנחיה לכוחות הייתה לצמצם את הנזק כמה שיותר. השתדלנו לנהוג באיפוק ולגרום לנזק מועט".

 הוא ציין כי שיתוף הפעולה עם כוחות האו"ם הוכיח את עצמו. "כוחות הארגון הבינלאומי סייעו במהלך הטיפול באירוע, וחברו אלינו בעיקר בשלביו האחרונים. הם דאגו שהאחראי על האירוע ב"גבעת הצעקות" מטעם הסורים יעביר חזרה את המפגינים מזרחה. שיתוף הפעולה היה טוב", סיכם.