שנאת הציבור כלפי הבנקים נובעת מכוחם אך במציאות המערכת הבנקאית כיום הוגנת יותר מאשר לפני עשרים שנה אמרה סגנית המפקח על הבנקים עוה"ד עודדה פרץ בדברה בכנס שקיים המרכז לדיני בנקאות במכללה האקדמית נתניה.

עוה"ד פרץ הסבירה כי המערכת הבנקאית היא אחת המערכות הכי הוגנות בארץ כיום בזכות החקיקה, הפסיקה ופקוח של בנק ישראל, כתוצאה מכך אף שמספר התלונות בעשור האחרון הוכפל מספר התלונות הצודקות פחת. בין השנים 2000-2010 הוחזרו ע"י הבנקים כ- 10 מיליון ₪ בעקבות תלונות שנמצאו מוצדקות. מידי שנה מוחזרים כשלושה מיליון ₪.

עוה"ד פרץ התייחסה גם לסקר שפורסם בכנס וע"פ למעלה משני שליש מהציבור תופסים את הבנקים כלא הוגנים במידה זו או אחרת כלפי הציבור. מהסקר שנערך לקראת הכנס ע"י "מכון גאוקרטוגרפיה" בקרב מדגם מייצג של 500 נשאלים עולה כי 35% מכלל המשיבים תופסים את הבנקים כלא הוגנים ועוד 39% במידה בינונית בלבד. רק 19% רואים את יחס הבנקים כהוגן. 75% מהנשאלים סבורים כי הנהנים העיקריים מרפורמת העמלות של בנק ישראל שצמצמה את מספר העמלות הם הבנקים ולא הצרכנים. רק 26% סבורים שהנהנים העיקריים הם הלקוחות.

"ניכר כי למרות שהרפורמה נועדה לסייע ללקוחות עדיין הבנקים נתפסים כמרווחים העיקריים מהרפורמה מה שמעלה ספקות לגבי מידת הצלחתה של הרפורמה", אמרה ד"ר רות פלטו-שנער, ראש המרכז לדיני בנקאות במכללה.