
ח"כ פרופ' אריה אלדד (האיחוד הלאומי) דורש מיו"ר הכנסת ראובן ריבלין להסיר תמונה שרכשה הכנסת המציגה משפחה ערבית מיפו של שנות ה-30 במאה הקודמת.
הציור מבוסס על צילום של הצלם הארמני אליהה קהואג' יאן מ-1939 שהנציח משפחה ערבית יפואית. בציור נראים 13 דמויות של בעל הפרדס הערבי הקשיש, נשותיו, בניו ונכדיו הלבושים בבגדים ערבים מסורתיים.
"שמעתי – בזעזוע – כי ועדה ציבורית שמינתה הכנסת רכשה תמונה של הצייר אליהו אריק בוקובזה. התמונה "הפרדסן" מבוססת על צילום של משפחה ערבית יפואית. התמונה עתידה להתלות בכנסת", כתב אלדד.
"התמים, המיתממים והמטומטמים ודאי יגידו: טוב, מה רע בכך? זה חלק מההיסטוריה של ארץ ישראל. חיו בה ערבים. עד
למה אתה מבקש גם להוסיף ביטוי אומנותי של אמן ישראלי, מעוות מוח, נגוע בשנאה עצמית, שבא לומר על השקר הערבי – אמת, ומכאן הוא שולל את האמת שלנו?
יין יש בה ערבים. ההיסטוריה שלהם היא חלק מההיסטוריה של הארץ הזאת. נכבדי יו"ר הכנסת. אינך שייך לאף אחת מהקטגוריות הללו. ואתה, כמוני, מבין מה מתכוונים כל אותם ארגוני "זוכרות" להשיג באמצעות העצמת הנרטיב הערבי".
לדברי אלדד, "הציור הזה, "המושתל" בתוך ציור של נחום גוטמן אפילו לא מנסה להיתמם. הוא בא לומר שנישלנו אותם, גרשנו אותם, אבל לא נצליח למחוק את העבר. נכבדי יו"ר הכנסת. גם כשאתה מקפיד על חופש הביטוי של חברי הכנסת הערבים –אינך מצווה להיות כלי שרת בידי אבירי "הנכבה". בסופו של יום רק מציאות פוסט מודרנית (ולכן פוסט אידיאולוגית, פוסט ציונית) יכולה להשלים תוך גלגול עיניים עם קיום בו זמני של שתי אמיתות. האמת שלהם והאמת שלנו. אנחנו, ואני בטוח בלא כל צל של ספק שלשון הרבים מוצדקת – איננו "פוסט" של שום אידיאולוגיה. "אמת אחת ולא שתיים" אמר אצ"ג. האמת היא שלנו. השקר שלהם.
אינני מבין מדוע אתה הופך את הכנסת לבמה להצגת השקר שלהם. לא די בדברי הבלע של חברי הכנסת הערבים המחרפים מערכות ישראל מידי יום, שאתה מאפשר מתוך הקפדה על עקרון "חופש הביטוי" (בהנחה שזו אבן יסוד בדמוקרטיה), אבל למה אתה מבקש גם להוסיף ביטוי אומנותי של אמן ישראלי, מעוות מוח, נגוע בשנאה עצמית, שבא לומר על השקר הערבי – אמת, ומכאן הוא שולל את האמת שלנו? אדוני היו"ר אני מפציר בך – אל תניח ל"תמונת הנכבה" התמימה כביכול הזו להיות תלויה במשכן. יש גבול".
בתגובה אמר אמש הצייר אליהו אריק בוקובזה לעיתון "מעריב": המטרה שלי היא לא ליצור פרובוקציות. אני לא עושה שום דבר בהסתר אבל אני אמן קונספטואלי עם אג'נדה פוליטית ודעתי היא לגיטימית. אני מנסה להשיב זיכרון שטושטש".
