מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים

ההיסטוריון הצבאי והסופר אריה יצחקי מתריע כי דו"ח מבקר המדינה על מחלקת ההיסטוריה בצה"ל מוכיח שוב כי צה"ל הולך שולל פעם אחר פעם בשל העדר הפקת לקחים ראויה מהכישלונות של המלחמות האחרונות.

"הדו"ח הזה בעיניי, הוא כמו מים רעננים על הלך במדבר. ארבעים שנה שאני אומר את הדברים בכל פורום צבאי. מחלקת ההיסטוריה בצה"ל משכתבת את ההיסטוריה ומועלת בתפקידה".

יצחקי סבור שמדובר בדיני נפשות ממש, "אנחנו לא מדברים כאן על היסטוריה נטו. המטרה היא להפיק לקחים למלחמות הבאות. אם לא מצביעים על הליקויים הצבא נכשל וימשיך להיכשל. יושבים שם במחלקת ההיסטוריה כל מיני נפלים רפוסים שלא רוצים להתנגח עם האנשים החזקים בצה"ל הם חושבים על הפנסיה שלהם ונמנעים מכתיבת האמת ההיסטורית ללא מורא".

הוא קורא לרמטכ"ל החדש להחליף את כל ההיסטוריונים הצבאיים שיושבים במחלקה היום, "צריכים לשבת שם אנשים צעירים, מוכשרים שלא מפחדים מהגנרלים".

יצחקי נותן דוגמאות לעיוותים שעשתה מחלקה ההיסטוריה, "אם תקרא את התחקירים שלהם מאז שנת 1982, דרך האינתפאדות, מלחמת לבנון השנייה ועפרת יצוקה, כל התחקירים הם שקריים. במלחמת לבנון השנייה היה כשלון מונומנטאלי, כוח צבאי ענק פי עשר גדול מארגון החיזבאללה, טורטר במשך שלושה שבועות ולא הצליח להכריע את המערכה. גם בעפרת יצוקה, יחידות שלמות לא הצליחו לבצע את המשימה הפשוטה לחתוך את רצועת עזה ולהגיע לים, הם דשדשו בשטח. במחלקת ההיסטוריה של צה"ל כתבו שאלה היו הצלחות גדולות עם כישלונות קטנים. עם תחקירים כאלה לא פלא שצה"ל הולך מדחי לדחי".