בית ספר
בית ספרפלאש 90

ניר אורבך, יו"ר ועד ההורים בבי"ס מורשה בפתח תקווה, מוחה על השרבוב של טיעונים לא ענייניים לעימות בין הורי ביה"ס למשרד החינוך בסוגיית פיצולו של בית הספר לשניים.

אורבך טוען, כי למעשה מדובר בויכוח פדגוגי בין שתי חלופות לפיצול בית הספר, אשר גודלו מחייב פיצול. חלופה אחת היא חלוקה לשתי חטיבות חטיבה צעירה בכיתות א-ג וחטיבה בוגרת יותר לכיתות ד-ו, חלופה שניה היא חלוקה לבית ספר לבנים ולבית ספר לבנות. שתי חלופות אחרות נפסלו על רקע חוסר היתכנות בשטח.

אורבך, אשר בנוסף לתפקידו כיו"ר ועד ההורים חבר בהנהגת פורום הממ"דים הארצי, קובע כי מקורה של עמדת משרד החינוך, אשר שוללת את האפשרות של פיצול בדרך של חלוקה לשתי חטיבות, בנימוקים פדגוגיים בלבד. "אני כועס מאוד על משרד החינוך, אשר נתן לנו את התחושה שההכרעה בישינו, ורק בבסיומה של הדרך לאחר שהצבענו והחלטנו שאנחנו מעוניינים בחלוקה לחטיבות הודיע שחלוקה כזו לא תיתכן".

לטענתו של אורבך, בעימות הפדגוגי הענייני נכנסו גורמים חיצוניים, אשר מנסים להפוך ויכוח ענייני למנוף במאבק ארצי נגד "התחרד"לותו" כביכול של החינוך הממ"ד ובכך פוגעים בבית הספר ובשכונה כולה.

מנהל המינהל לחינוך דתי במשרד החינוך, הרב אברהם ליפשיץ, מסביר כי הסיבה להחלטה היתה עמדתו המקצועית של המשרד, השוללת הוספת "מעברים" בין חטיבות שונות, אשר פוגעים ברצף הלימודי, כמו גם בעיות בישום רפורמת "אופק חדש" במבנה שכזה".

הרב ליפשיץ מציין, כי הסיבה להתייצבותו של משרד החינוך בשלב מאוחר נבעה מכך שהוא לא היה שותף באופן רשמי לדיונים, "הפקנו לקחים מהעניין, ולהבא נדע להיות שותפים לאורך כל ההליך וכך נמנע ציפיות שווא שלא יוכלו להתממש".

הרב ליפשיץ מבקש להדגיש, כי מדיניותו של מינהל החינוך הדתי מכירה בהיותו שליח של ההורים על מנת להעניק לילדים את החינוך אותו מבקשים ההורים. "במקום שבו ההורים מעוניינים בחינוך מעורב ביתץ הספר יהיה מעורב ובמקום שבו ההורים מעוניינים בבית ספר שהוא תלמוד תורה בית הספר יהיה תלמוד תורה. אנחנו משתדלים להיות נאמנים לשיטת בית הלל, אשר במחלוקת עם בית שמאי קבעו "לכל אדם ישנה". אנחנו גאים לכלול את כל גווני הציבור המעוניינים להיות חלק מהחינוך הממ"ד תחת כנפינו, לא בדרך של סופרמרקט אלא מתוך אידאולוגיה וחשיבה חינוכית".