מסדירים עניינים. אל על
מסדירים עניינים. אל עלפלאש 90

עם סיומו של תחקיר ראשוני שערך מנכ"ל רשות שדות התעופה, קובי מור, שיבח את התנהלות ראשי ועובדי נתב"ג, גופי מד"א , המשטרה והכיבוי, על התנהלותם באירוע החרום שהתרחש הלילה בנתב"ג.

בסביבות השעה 2:21 הוכרזה בנתב"ג כוננות חרום 2, עקב אינדיקציה לתקלה בכן הנשא הראשי השמאלי של מטוס אל-על 026 לניו-יורק מדגם 777 לניו-ארק.

מיד עם קבלת ההודעה על התקלה בטיסת אל-על, שעליה 262 נוסעים, מתוכם 3 ילדים ו-17 אנשי צוות, התכנסה בנתב"ג הנהלת השדה ומנכ"ל רשות שדות התעופה.

לאחר הערכת המצב הובהלו לנתב"ג, על פי נהלי החרום, כוחות משטרה שמנו למעלה מ-350 שוטרים, כ – 80 אמבולנסים, תגבור של כ – 40 מכוניות כיבוי וכוחות נוספים ומאות מעובדי נתב"ג מתוכם כ80  - עובדים שהוצבו כאלונקאים.

מנכ"ל הרשות, מור, ציין, כי בנתב"ג מתרגלים באופן תקופתי מצבי חרום דומים ומכאן הניסיון הרב והמיומנות של כל הגורמים שנטלו חלק באירוע. מור ציין כי מיד עם תחילת האירוע הוצבו עובדים רבים בעמדות החרום, ובמקביל המשיך נתב"ג לתפקד במתכונת רגילה ובכלל זה נחיתות מטוסים, (במשך האירוע נרשמו עיכובים ספורים בקבלת המזוודות עקב הגיוס הכללי של העובדים למען אירוע החרום).

כוחות ההצלה התפרסו, על פי אותם הנהלים, לאורך המסלול בזמן שהמטוס ערך הקפות מעל לים ורוקן את מיכלי הדלק שהכילו כ – 91 טון דלק.

מנכ"ל רש"ת ומנהל נתב"ג אפשרו למטוס לשוב ולנחות עם אור ראשון על מנת להיטיב ולטפל באירוע באור יום, במקביל התקבלו דווחים ממטוסי חיל האוויר שליוו את מטוס אל –על במטרה להתקרב עד כמה שאפשר למטוס ולבדוק מקרוב את התקלה.

בסביבות השעה 5:20 נחת המטוס בבטחה, בנחיתה רגילה ומיד לאחר מכן, קיים, כאמור, מנכ"ל רשת תחקיר ראשוני בהשתתפות כל הגורמים הרשותיים והגורמים מחוץ לרשות לגבי התפקוד והעמידה בנהלים.

שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ שיבח את טייסי אל על וצוותי הקרקע בנמל התעופה בן גוריון שהצליחו להנחית הבוקר בצורה מושלמת את מטוס הבואינג 777 של אל על לאחר שהתגלתה תקלה באחד מגלגליו.

שר התחבורה ציין כי הנהלת רשות שדות התעופה (רש"ת) ובראשה מנהל נתב"ג, שמואל קנדל תיפקדו במהלך האירוע באופן יוצאת מן הכלל וראוי לכל הערכה. לדברי כץ, לדברי כץ מערך החרום בנתב"ג פעל היטב ובהתאם לתרגולות הרבות שבוצעו בעבר.

השר כץ ציין כי בשל חומרת האירוע הוחלט לזמן את נציגי יצרנית הבואינג והרשות חקירות תאונות אויריות אמריקאית ה- NTSB לקחת חלק בחקירה.