העסיק עובד זר. יהודה וינשטיין
העסיק עובד זר. יהודה וינשטייןפלאש 90

עו"ד אביעד ויסולי שיגר אתמול מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בו הוא מבקש מוינשטיין לפעול לשינוי הקונספציה בקרב הפרקליטים המייצגים את המדינה בכל הנוגע להגדרתם המשפטית של שטחי יהודה ושומרון.

ויסולי מסביר במכתבו, כי מאז מלחמת ששת הימים נוהגים נציגיה של מדינת ישראל להגדיר את מעמדם של שטחי יהודה ושומרון ככאלו הנתונים ב"תפיסה לוחמתית", המונח המשפטי העברי המתאר "כיבוש". מדובר בתפיסה אותה טבע פרופ' יורם דינשטיין, אולם מתברר כי אפילו לשיטתו של דינשטיין לפיה מאז מלחמת ששת הימים החזיקה ישראל בשטחים אלו ככובשת, הרי שמאז חתימת הסכמי השלום עם ירדן ומצרים פקעה הגדרה זו ולמעשה ישראל פסקה מלהיות כובשת בשטחים אלו, אשר נכבשו מידיהן של מדינות אשר ויתרו עליהם בהסכם מוכר בינלאומית.

למרות מצב זה, אשר מפקיע את הגדרת הכיבוש לכל השיטות, ממשיכים עד היום כל נציגיה המשפטיים הרשמיים של מדינת ישראל להגדיר את מעמדה של מדינת ישראל כ"כובשת" ביהודה ושומרון, כולל בדיונים בפני בג"ץ ובפני כל הערכאות המשפטיות.

לאור זאת טוען ויסולי במכתבו, כי "משנפלה טענת הכיבוש,  הרי נופלות מאליהן מכלול הטענות הנוגעות לחוקיות הבינלאומית של ההתיישבות היהודית באזור יהודה ושומרון".

לדברי ויסולי, "במשך 44 שנה הזניחה מדינת ישראל את ההכרזה הרשמית על המעמד החוקי והריבוני ביהודה ושומרון, וגמגמה כל פעם שנשאלה על כך - בדרך כלל משיקולים פוליטיים. רשלנות זו גרמה להיווצרות בלבול חוקי ומשפטי לכאורי ביהודה ושומרון המסייע רבות לטענות הדה-לגיטימציה נגד מדינת ישראל בכל העולם.  ממשלות ישראל ברשלנותן "התביישו" לטעון את המובן מאליו על פי הדין הבינלאומי – כי מדינת ישראל הריבון החוקי ביהודה והשומרון.  לאור הבלבול והגמגום זה קפצו אויבי ישראל ושאר מדינות העולם בטענה האבסורדית כי מדינת ישראל היא "כובש" ביהודה ושומרון.  כובש ממי?".

ויסולי מציין, כי "כיום גרים באזור יהודה והשומרון למעלה מ – 330,000 איש, ומאות אלפי ישראלים אחרים נמצאים שם לצרכי עבודתם, משפחותיהם או בזמנם הפנוי.  אין עוד כל הצדקה לאי הסדרה, לבלבול ולגמגום של משרדי הממשלה בכל הנוגע למצב החוקי והמשפטי באיו"ש". 

לטענתו, "אין כל צורך בחקיקה כלשהי על מנת לקבוע את הריבונות של מדינת ישראל ביהודה והשומרון. כל שנדרש הוא הבהרה מינהלית של היועץ המשפטי לממשלה לכל משרדי הממשלה ולרשויות המקומיות שם לגבי המעמד החוקי והריבוני של אזור יהודה והשומרון.  הבהרה זו אמורה לייצב את הסטטוס המשפטי של אזור זה בישראל ובכל העולם, ולעקור את היכולת של הפלשתינים או מוסדות בינלאומיים כלשהם (האו"ם, הקוורטט, האיחוד האירופי) להכריז על מדינה פלשתינית באזור יהודה והשומרון. הכרזה כזו, על פי הדין הבינלאומי, תיהווה פגיעה חמורה ובלתי נסבלת בריבונותה של מדינת ישראל, האסורה בתכלית האיסור על פי המשפט הבינלאומי ומגילת האו"ם".

לאור זאת פונה ויסולי לוינשטיין, וכותב לו כי "הינך מתבקש להודיע לכל משרדי הממשלה והרשויות המקומיות באיזור יהודה והשומרון כי לא קיימת עוד "תפיסה לוחמתית" באזור יהודה והשומרון, אין "כיבוש" וכי החוק החל באיו"ש על כל אדם ולכל דבר ועניין הוא ספר החוקים של מדינת ישראל אשר חוקק על ידי הכנסת, והריבונות הבלעדית בעת הזאת באזור יהודה והשומרון היא של מדינת ישראל. כמו כן הינך מתבקש להורות לעובדי הפרקליטות ברחבי הארץ וליועצים המשפטיים במשרדי הממשלה הכפופים למרותך, שלא לעשות כל שימוש בביטוי "תפיסה לוחמתית" או "כיבוש", בכל הקשור למעמדה המשפטי של מדינת ישראל ביהודה והשומרון".