לא מכיר בחלוקת השטח, זיהום אויר
לא מכיר בחלוקת השטח, זיהום אוירלשכת שמטוב

בסיור שערכה חברת הכנסת ליה שמטוב (ישראל ביתנו) בסוף השבוע שעבר באזור השומרון כאורחת פרויקט הסיורים של היחידה האסטרטגית במועצת שומרון, היא נחשפה לבעיית זיהום האוויר החמורה המגיעה מכיוון כפרים פלסטינאים השוכנים בסמוך לישובים יהודים. חברת הכנסת שמטוב מסכמת ומספרת: "הבחנתי בשלוש משרפות זבל פיראטיות שמזהמות את האוויר ופוגעות בבריאות התושבים הערבים והיהודים כאחד. בסוף הסיור הבנתי כי מדובר בתופעה נפוצה בשטחים".

בשיחות עם תושבים במקום הוסבר לשמטוב כי המשרפות נמצאות אומנם בשטחי B אך כאשר הרוח נושבת בחוזקה ריח העשן הסמיך מגיע בנקל לבתי התושבים היהודים. "אנחנו מופקרים פה לטרור אקולוגי טענו תושבים. אחוז גילויים של מחלות הקשורות בדרכי הנשימה עלה בצורה משמעותית בשנים האחרונות ואף אחד לא מצליח לעצור את המזהמים", סיפרו נציגי התושבים אותם פגשה.

בבדיקות שערכה שמטוב התברר כי באזורי ישוב אחרים כמו בנימין ויהודה משרפות פלסטיניות פועלות בקצב מהיר לא פחות. בשיחה עם סגן ראש עיריית מעלה אדומים, בוריס גרוסמן, שמעה כי באזור פועלות לפחות 20 משרפות.

"תושבי העיר יכולים לראות על בסיס יומי עשן מיתמר מכיוון הכפרים עסוויה, אל- זעים, עזריה ואבו-דיס", הסביר גרוסמן, "הם מנסים לחסוך בעלויות הטמנת אשפה ובדרך הם מסכנים את הבריאות שלהם ושלנו", אמר והוסיף כי חלק ממקרי השריפה מקורם בפעילות עבריינית: "גנבי כבלי נחושת שורפים את הגומי שעוטף את הכבלים אותם הם גונבים מעמודי החשמל והתאורה המובילים לעיר. מלבד סיכון חיי הנהגים שנוסעים בעלטה, נזקים שמוערכים במיליוני שקלים,  הגנבים גם מסכנים את בריאות התושבים שנושמים את הגומי השרוף ומעלים את הסיכון לחלות בסרטן".

דר' ניצן לוי, מנכ"ל איגוד ערים לאיכות סביבה יהודה, הוסיף בשיחה עם צוות משרדה של שמטוב כי תופעת השריפה הפיראטית תגדל בשנים הקרובות לאור עליית מחירי ההטמנה אותם קובע המשרד להגנת הסביבה כחלק מסעיפי החוק לשמירת הניקיון. "ב-2007 התשלום על הטמנת פסולת עמד על 10 שקלים לטון וכיום המחיר האמיר ל-50 שקלים לא כולל מע"מ והצמדה".

לדברי דר' לוי המחיר צפוי להגיע בשנת 2015 ל-200 שקל לטון כולל הובלות שינוע, טיפול בפסולת, מע"מ והצמדה דבר שלבטח יגביר את כמות הקבלנים שינסו לחסוך בעלויות ולהשתמש במשרפות פיראטיות ובמטמנות לא מוסדרות.

ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה, אמר לשמטוב כי רשויות אכיפת החוק נמנעות באופן שיטתי מלאכוף את החוק על ערביי יהודה ושומרון הן בנושא הבניה הבלתי חוקית הפרועה והן בנושאי איכות הסביבה. "בזיהום אויר על ידי מזבלות ובזיהום אקוויפר ההר המשמש את כל מדינת ישראל ע"י הזרמת מי ביוב ושאיבת מים פרועה. זאת, בשעה שעל אזרחים יהודים משני עברי הקו הירוק האכיפה מתנהלת בתקיפות".

מסיקה הוסיף כי ליד כמעט כל כפר ביהודה ושומרון ישנה מזבלה  לא חוקית, הפועלת כמשרפת ענק 7 ימים בשבוע, מזהמת את הסביבה ופוגעת ביהודים וערבים כאחד, זאת בשעה שהן המנהל האזרחי והן האיחוד האירופי משקיעים הון עתק בבניית ויצירת פתרונות איכות סביבה. אפילו בתוך שמורות טבע פועלות מזבלות לא חוקיות באין מפריע. "הרשות הפלשתינית מעודדת בכוונת מכוון את הפגיעה באיכות הסביבה ומטרפדת פרויקטים משותפים בתחום".

מנכ"ל איגוד ערים לאיכות סביבה שומרון, איצ'ה מאיר, הוסיף וסיפר גם הוא כי באזור השומרון בלבד קיימות עשרות רבות של מזבלות לא חוקיות כאלו.

לאור שלל הממצאים חברת הכנסת שמטוב הבטיחה לקדם את כניסתו של חוק אויר נקי וחוק האכיפה לתוקף גם לאזורים בהם פועל כיום החוק הירדני. "כדי להקטין את הזיהום אפעל מול הממשלה, המנהל האזרחי והמשטרה כדי שאלה יאכפו את החוקים גם בשטחי B וגם בשטחי C, זיהום האוויר לא מבחין בגבולות וחבל שבאין אכיפה מספקת בני אדם והסביבה נפגעים".