
בדיון בועדה לפניות הציבור שהתקיים היום, קרא יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), לשפר את ההתנהלות במחסומים, לזרז את עבודת הבידוק ולהתחשב בזמני לחץ, ע"י פתיחת נתיבים נוספים. עוד קרא להפעלת מוקד דיווחי תנועה עבור העוברים במחסומים.
מקלב אמר "הצרכים הביטחוניים ברורים, מדובר בעבודה חשובה, אך מנגד לעיכובים הממושכים יש השלכות של פגיעה באיכות חיי הנוסעים ועבודתם". לדבריו, על מערכת הביטחון להכין תכנית חומש לפיתוח המחסומים והדרכים אליהם, כך שיתאימו לגידול האוכלוסייה בעוטף ירושלים". ח"כ מקלב הוסיף כי צרכים ביטחוניים לא יכולים לכסות על התארגנות לקויה, חוסר רגישות לזמן של התושבים החולפים במחסומים. חייבים לשפר ולהקל על האוכלוסייה ולמנוע פגיעה במרקם החיים.
ראש מועצת בית-אל, משה רוזנבוים, התייחס למחסום חיזמא בצפון העיר, שהגישה אליו כרוכה בסיכונים בטיחותיים החל מכיכר אדם, ושמתרחשות בו תאונות כמעט מדי שבוע. רוזנבוים קבל על בידוק חשודים בנתיבי המחסום ולא בצדדיו ועל איסור השימוש בכביש אדם–קלנדיה, משיקולים ביטחוניים.
לדבריו, התכניות לתיקון המצב התיישנו בטרם יושמו. "לפני אוסלו" ציין, "הפלסטינים נעו פחות על הכבישים הראשיים ועתה מדובר בשיטפון ובכלל, האוכלוסייה גדלה מאוד".
עוזר ראש מועצת בנימין, יהודה אליהו, ציין שמדי יום עוברים במחסום כ-35 אלף כלי רכב ושעיקר הבעיות בבקרים, בשעות אחר הצהריים ובמוצאי שבתות. "לכל כפר פלסטיני בנו ציר עוקף ולישראלים לא. קצב גידול האוכלוסייה גדל מאוד והמדינה לא נערכה בהתאם", טען אליהו.
יוחנן סמואלס, אחד הפונים לוועדה, קבל על מחסום ביתר ומחסום כביש המנהרות בכניסה הדרומית לעיר. לדבריו, מספר הנוסעים בכביש נסק עקב השיבושים בכביש 38 שמביאים נהגים רבים מבית שמש לבחור דווקא בדרך זו כדי להגיע לירושלים.
מפקד עוטף ירושלים, נצ"מ יהודה יהושע, אמר שהרכבת הקלה בשכונת פסגת זאב, תחמיר את המצב, כיוון שמשך ההמתנה ברמזורים בינה ובין המחסום יתארך. לדבריו, תהליך הבידוק של חשוד אורך בין 7 ל- 10 דקות. עוד ציין ש"אין הוראה לסגור נתיבים במחסום אך יש צורך בנתיב פנוי לחירום".
ככלל אמר, "המשטרה ופיקוד מרכז קשובים לצרכי האוכלוסייה אך קיימים אילוצים ביטחוניים, אנחנו רוצים להגיע למצב שגם בשעות העומס, זמן ההמתנה לא יעלה על 7-9 דקות. בעניין טענה על בדיקת אנשים דתיים כאילו היו חשודים, סיפר על ניסיון הסתננות של פלסטיני מחופש לחרדי, שנעצר במחסום".
סא"ל אהרון צברי מפיקוד מרכז, הדגיש את מחויבותו של מפקד הפיקוד לאיכות חיי התושבים ואמר ש"קיימת תכנית לשיפוץ כביש אדם-חיזמא, אך עיריית ירושלים מתנגדת להרחבתו". בעניין כביש אדם-קלנדיה ציין, שבעקבות הלינץ' ברמאללה ונהגים שטעו ונכנסו לקלנדיה הוחלט על סגירתו.
קמ"ט תחבורה במנהל האזרחי, ישראל אפריאט, אמר שיש תכנית לפתרון בעיית התעבורה מאדם-חיזמא למרכז ירושלים, שיסתיים תוך שמונה חודשים. עוד ציין שמנכ"ל משרד התחבורה דוגל בפתרון 'חנה וסע', שעשוי להקל על התנועה למרכז העיר.
