ילדים
ילדיםפלאש90

סוף סוף מאשר המדע מה שסבתא טענה כבר מזמן: ילדים גדלים בשינה. ממצאי מחקר ראשון מסוגו שמדד את הקשר בין צמיחה יומית לבין שינה מראים כי קיים קשר הדוק בין השניים. ליתר דיוק, פרצי גדילה נמצאו קשורים לעלייה בכמות פרקי השינה ביום ולעלייה בזמן פרק השינה.

החוקרים מאוניברסיטת אמורי שבג'ורג'יה, ארה"ב, מסבירים כי קיים מידע מועט לגבי הביולוגיה של פרצי גדילה. מבחינה מעשית, ממצאי המחקר הנוכחי עשויים לעזור להורים להבין, כי דפוסי השינה המשתנים אצל פעוטות מהווים חלק תקין מתהליך הצמיחה וההתפתחות. במסגרת המחקר גילו המדענים, כי תקופות שינה ארוכות יותר מצביעות על עלייה במשקל ובהרכב שומני הגוף ושניהם קשורים לצמיחה לגובה. כלומר שינה מרובה מקדימה פרץ גדילה, כמו גם עלייה במשקל ובכמות השומן באזור הבטן.

המחקר הראה גם הבדלים בין המינים בדפוסי השינה הקשורים לצמיחת הגוף. אצל בנים פרצי גדילה באו לידי ביטוי על ידי תקופות שינה ארוכות יותר ואצל בנות לעומת זאת נרשמה עלייה במספר תקופות השינה, אך לא באורכן. באופן כללי מצאו החוקרים כי סך כל שעות השינה ביממה היה זהה בין המינים.

כמו כן לא נרשמו הבדלים בשינה בין תינוקות שניזונו מהנקה לעומת אלה הניזונים מבקבוק.

להבדיל ממחקרים קודמים, מחקר זה לא התבסס על דיווחי ההורים לגבי דפוסי השינה של ילדיהם, אלא על מעקב אחרי 23 תינוקות במשך 4 עד 17 חודשים.

לדברי ד"ר טל שניר, רופאת ילדים בכירה ומנהלת תחום רפואת ילדים במרכז הרפואי תל אביב, נמצא שמספר ימים לפני הופעת פרץ צמיחה לגובה יש שינוי בתבנית השינה, במקרים מסוימים עליה במספר שעות השינה ובמקרים עליה במספר אירועי השינה ביממה. לאור הקשר הידוע בין הורמון גדילה ושינה ולאור הקשר שנמצא במאמר בין צורך מוגבר בשינה בתינוקות לבין האצה בקצב הגדילה, המחברים קושרים בין הדברים על ידי שינוי בקצב חילוף החומרים. מסקנה אם תינוקכם מרבה לישון בימים האחרונים יתכן שהוא מתכונן לפרץ גדילה.