ניצן אלון
ניצן אלוןערוץ 7

מפקד אוגדת איו"ש, תת-אלוף ניצן אלון, העביר תדריך כתוב למפקדיו בו הוא מבקש לתחקר חיילים תושבי התנחלויות, שעלולים כדבריו להדליף מידע על פינוי עתידי של מאחזים. "עלינו כמפקדים לבדוק ולאפיין בצורה יסודית את רקע החיילים. יש לראיין את החיילים בעלי הפוטנציאל שעלולים לפגוע בביטחון המדינה ולשבצם בהתאם בתפקידים בהם אינם חשופים למידע רגיש", לשון המכתב שנשלח אל המפקדים.

במסמך פירט תא"ל אלון שני מקרים בהם שיבשו חיילים פעילויות של האוגדה. המקרה הראשון התרחש בפברואר האחרון. חייל מחטיבת גבעתי המשמש סמל מבצעים קיבל דיווח מחמ"ל אחר על בניית מאחז בלתי חוקי. לפי המסמך, החייל החליט שלא להעביר את הדיווח ליחידה שהייתה אמורה לפזר את המתיישבים כדי לסייע להם, דבר שהביא לשיבוש המשימה.

מקרה בעייתי נוסף המתואר במכתב אירע בחודש מארס, כשפלוגה מגדוד 82 נערכה למנוע ממתיישבים לעלות לחומש, התנחלות שפונתה בעבר. במכתב תיאר תא"ל אלון כיצד אחד מהלוחמים העביר מידע למתיישבים כדי שיוכלו להתחמק מכוחות הצבא, באמצעות שיחות תדירות שקיים עם פעילי ימין. שני החיילים הושעו מתפקידם, נשפטו והורחקו.

"מדובר באירועים חמורים שפוגעים מבחינה מבצעית, פיקודית וערכית. זהו כשל ערכי בהתנהגות החיילים", הדגיש תא"ל אלון במסמך, "אין לערב דעות פוליטיות עם משימות מבצעיות ועל המפקדים לפעול כדי למנוע מקרים דומים בעתיד".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי מדובר במסמך שנועד לשמש ככלי למפקדים בגזרת יהודה ושומרון. "אנו מציעים לקרוא את המסמך השלם ולא קיטועים המובאים ממנו, המופצים על ידי בעלי עניין שמטרתם לסלף את תוכנו ולעוות את המציאות", לשון התגובה.

בעקבות הכתבה אומר יו"ר האיחוד הלאומי חה"כ יעקב כ"ץ (כצל'ה), קצין סיירת שקד שאיבד את רגלו במלחמת יוה"כ ואב לשבעה קצינים ביחידות מובחרות בצה"ל:  "ייאמר לשבחו של תא"ל ניצן אלון שאינו מסתיר את סלידתו ממאות אלפי המתיישבים ביו"ש.

"קציני וחיילי צה"ל חובשי הכיפה חונכו על בניה ונטיעה בארץ האבות ולא להרס ועקירה. מכיון שכל חייל וקצין חובש כיפה מתפלל לפחות 3 פעמים ביום לבנין בית-המקדש על הר הבית, על פי תא"ל אלון הוא חשוד בפגיעה בביטחון המדינה. אני קורא לרה"מ להורות על השהייתו המיידית ובהמשך על סילוקו של תא"ל אלון משורות צה"ל, בשל חוסר התאמה לרוח צה"ל".