השופט בן עטר ז"ל
השופט בן עטר ז"להנהלת בתי המשפט
נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט בדימוס אליעזר גולדברג, פרסם היום את מסקנות בדיקתו לגבי הטיפול בעניינו של מוריס בן-עטר, שופט בית משפט השלום בירושלים, שהתאבד בפברואר השנה.

גולדברג קבע כי במערכת בתי המשפט התקיים כשל ניהולי, מכיוון שלא ראתה את מצבם האמיתי של התיקים בטיפול בן-עטר, ולכן התערבה בנושא באיחור. עם זאת, הוא לא מצא התנהגות בלתי ראויה מצד מנהל בתי המשפט, השופט משה גל, או מצד נשיאת בית משפט השלום, שולמית דותן בפרשה.

בהחלטתו התייחס לאיחור בטיפול בפערים שהיו לשופט בן עטר בכתיבת פסקי דין, "את הכשל הניהולי רואה אני באיחור הרב בו עמדה המערכת על מצב התיקים האמיתי אצל המנוח. לא היה זה סוד, כי הנתונים שהיו במערכת הממוחשבת שהופעלה בשעתה לא שיקפו את המצב לאמיתו. על אף זאת, לא השכילה המערכת ליצור במועד הרלוונטי לבירור זה מנגנון שיאפשר לה בכל זמן נתון לדעת את היקפם האמיתי של הפיגורים אצל כל שופט, ככל שקיימים כאלה. זאת כשברור, כי ככל שבעיית הפיגורים אצל שופט מאותרת מוקדם יותר כן גדל הסיכוי שיימצא לה פתרון".

במכתב ההתאבדות שהשאיר אחריו סיפר בן עטר כי סבל מעומס עבודה. במערכת המשפט סיפרו על שופט שלא יכול היה לטפל בתיקים באופן שטחי ודרש מעצמו העמקה בכל תיק ותיק שהוצג בפניו, מה שיתכן והוביל גם הוא לקריסתו של השופט.

לפני ההתאבדות התקיימו שיחות בין בן עטר לממונים עליו בהן התבקש לקצר את הליכי המשפט המתקיימים בניהולו ואף לקצר את פסקי הדין שלו. כמו כן באחרונה נשקלה אפשרות לצרף אליו עוזרים בכתיבת פסקי הדין שלו בכדי לזרז את השלמת הטיפול במאות תיקים שבאחריותו ולא הגיעו לקצה דרכם המשפטית.

בשל העומס הכבד הועבר השופט בן עטר ז"ל לפני כשנה מכהונה בבית משפט השלום לבית המשפט לעניינים מקומיים, שם עומס העבודה פחות.

בהנהלת בתי המשפט הגיבו להחלטת נציב תלונות הציבור על השופטים "יצירת מצג לפיו נסיבות פטירתו של השופט בן עטר על רקע אותו כשל ניהולי אותו מזכיר הנציב, אינו נכון ומטעה".