
חבר הכנסת, הרב חיים אמסלם, התייחס ביומן ערוץ 7 באריכות ובחריפות להודעתם בסוף השבוע שעבר של ראשי הסמינרים החרדיים למשרד החינוך על שורת נהלים שיפסיקו את תופעת האפליה בין תלמידות ספרדיות לאשכנזיות.
הרב אמסלם קובע כי ביודעו את נפשם של ראשי הסמינרים ובהכירו את מאבקם ארוך השני לקיומה של האפלייה הוא אינו תולה תקוות רבות לביצוע ויישום ההבטחות הללו שמבחינתו נועדו אך ורק כדי להרגיע את האווירה במשרד החינוך לאחר דו"ח המבקר החמור שהוצא באחרונה נגד התנהלותם. עם זאת הוא מעריך ש"הלחץ מתחיל לפעול".
כשזה יגיע לתקציבים חזקה על מנהלי המוסדות האלה, הגרגרנים ותאבי הכסף, שיתיישרו על פי הקו ההגיוני הסביר והנכון.
מיד לאחר היוודע דבר מכתבם של ראשי הסמינרים פרסם הרב אמסלם הודעה מטעמו ולפיה התנועה בראשותו, תנועת 'עם שלם', תיאבק בתופעה ובהעלמת העין הרשלנית של הרשויות כדוגמת משרד החינוך ועיריית ירושלים. כעת הוא מסביר כיצד בכוונתו לפעול. "בשלהי פרשת עמנואל יזמתי הצעת חוק שתכה אותם בכיסם. חתומים עליה הרבה מחברי הכנסת, אבל עכשיו אני לא יכול לקדם אותה בגלל היחסים המאוד מיוחדים שיש לי עם ש"ס... הצעת החוק הזו קובעת שמי שיפלה או ייחשד כמוסד מפלה, ייעצרו תקציביו עד לבירור. כשזה יגיע לתקציבים חזקה על מנהלי המוסדות האלה, הגרגרנים ותאבי הכסף, שיתיישרו על פי הקו ההגיוני הסביר והנכון", אומר הרב אמסלם ומבהיר שהוא עומד מאחורי הגדרתם זו של ראשי המוסדות מתוך היכרות עימם ולא רק מתוך הערכה.
באשר לתנועתו הפוליטית החדשה מספר הרב אמסלם כי בימים אלה הוא "חורש את הארץ לאורכה ולרוחבה ופוגש את כל החתכים ומציג אג'נדה ברורה בנושאים שונים, בנושא האפליה, בנושא העוני והפרנסה לכל ועוד. המצב הנוכחי לא יכול להימשך. פרנסה נמנעת גם ממשפחות חרדיות שרוצות להתפרנס, ואת זה צריך לשנות מהיסוד. לא כולם בנויים לשבת באוהלה של תורה וצריך לאפשר להם עבודה על בסיס ערכי התורה".
סוגיה נוספת אותה מבקש הרב אמסלם לשאת באמצעות תנועתו החדשה היא הציונות החרדית. זאת לאור "תפיסתם של גדולי ישראל ביחס לציונות ונשיאה המשותפת בנטל, תפיסה שעליה חונכנו. היינו אמורים להיות כאלה, אבל עם התפתחותה של התנועה החרדית ליטאית, כלומר ש"ס, פתאום מצאו הספרדים את עצמם כמי שמתייחס למדינה בשיוויון נפש או בלעג ובבוז. זה לא אנחנו. זו הייתה הטעיה וצריך לתקן זאת".
בדבריו מקפיד הרב אמסלם להבהיר כי העסקנים הפוליטיים מנעו מהציבור הספרדי להתנהל על פי אמות המידה שהכיר בעבר, ולטעמו אין הבדל מהותי בין ציבור זה לציבור הסרוג, "כל ההבלים הללו של מגבעת, כיפה שחורה או סרוגה, כיפת לבד או אחרת, אלו דברים בטלים ומבוטלים, אלו המצאות שהביאו עלינו הליטאים". משום כך לטעמו תחת כנפיה של תנועתו יכולים לחבור בני אוכלוסיות שונות, "כיפות שחורות, כיפות סרוגות וכיפות שקופות", כלשונו. משום כך לדבריו מביעים הזדהות עם תפיסותיו גם אנשים מסורתיים. "זו אג'נדה שהיא לכאורה ספרדית אבל היא גם אשכנזית. זו אג'נדה מתונה יכולה לאחד את הלבבות. גם החילוני התל אביבי אינו רואה בה אויב שצריך להיאבק בו. זו אג'נדה שמאירה לו פנים".
ובאשר לשד העדתי שיוצא לכאורה מהבקבוק על ידיו אומר הרב אמסלם שרק המיתממים יכולים לטעון שהשד העדתי אינו נמצא. "גם באקדמיה הוא נמצא וגם בציבור הסרוג הוא נמצא. לא מדברים עליו כי זה לא פוליטקלי קורקט. אני לא רוצה להוציא את השד העדתי כדי להוציא אותו, אלא כדי לפתור את הבעיה. אם נשאיר אותו בבקבוק התסכול יימשך. כשאני מסביר את דרכם של רבותינו, קבלת השונה, איך גרמו לכך שהתנועה הרפורמית לא אחזה בקהילותיהם, מבינים שזו הדרך הנכונה".
ומה באשר לשותפיו לדרך, למספר 2 ו-3 של תנועתו? מי הם? הרב אמסלם לא ממהר לחשוף את הקלפים הללו ואומר ש"עוד מוקדם לבוא ולהציג אנשים, אבל אומר לך את הפרופיל שלהם. אלו אנשי צבא בכירים לשעבר, אנשי תעשייה והייטק, אנשים שמשלבים במהותם חיי תורה וחיי מעשה".
חזון נוסף אותו רואה הרב אמסלם הוא חזון החינוך הציוני חרדי. לדבריו "במוקדם או מאוחר ניתן יד להרמת ישיבות הסדר חרדיות. אין הבדל אמיתי בין הגישה שלנו לגישה של הציבור הסרוג, הציבור הדתי הלאומי. ההבדל האמיתי הוא יכולת ההכלה ולכן אני קורא לחברי מהמגזרים הללו להצטרף אלינו ולמצוא בתנועה שלנו מקום מכובד".
ולשאלת היומרנות שבקריאתו זו לבני ציבורים אחרים לחבור אליו ולא להיפך, למרות היותו חדש יחסית בזירה הפוליטית, אומר הרב אמסלם כי "לא סוד הוא שמהיום שבו הציבור הספרדי ברח בהמוניו מהציונות הדתית החל השבר, ואת השבר הזה צריך לתקן. מי שיכול ללכד את כל החלקים הוא שיוכל לתקן. מי שיישאר בקונכייה האליטיסטית שלו יישאר קטן ועלול חלילה להיעלם", ובהקשר זה הוא לא שוכח את ש"ס ואת היו"ר הוותיק החוזר בימים אלה לזירה הפוליטית, אריה דרעי: "ש"ס היא אותה ש"ס של דרעי ודרעי ראוי לה. אם יש מי שרוצה לייצר עולם חרדי ספרדי ליטאי יבושם לו. דרכנו היא המתאימה לכל עם ישראל ספרדים כאשכנזים. יש לנו יכולת לחבר ונעשה זאת בדרך מתונה ומאירת פנים".
