מחשב, אינטרנט
מחשב, אינטרנטצילום: פלאש 90

היכולת למצוא מידע באינטרנט, יחסית בקלות, גורמת לשינוי בהרגלי השימוש בזיכרון: משתמשי מחשבים זוכרים פחות טוב נתונים, אבל זוכרים טוב יותר היכן למצוא אותו. תופעה זו, שמכונה "השפעת גוגל" (Google Effect) נבדקה במחקר שבוצע בידי צוות פסיכולוגים בראשות הפרופסור בטסי ספארו. ולפי התוצאות, שפורסמו באתר במגזין Science, האינטרנט משמש כיום כמאגר זיכרון חיצוני חלופי ושיתופי, כך שאנשים, במקום לנסות לזכור את המידע עצמו, זוכרים טוב יותר אלו פעולות צריך לבצע כדי להגיע לאותו מידע.

על פי המחקר, הדבר נובע מהאלגוריתמים המתוחכמים של מנועי החיפוש הנוכחיים. התחכום הרב שלהם מוביל לכך שכל מה שצריך לעשות כדי למצוא מידע מבוקש הוא לבצע כמה לחיצות עכבר, ולא משנה אם מדובר בחיפוש אחר חברים ישנים, מציאת רשימת הסרטים בהם משתתף שחקן קולנוע מפורסם או מציאת כתובת של אולם אירועים.

במהלך המחקר בקבוצת הבדיקה, שנמנעה ממנה גישה לאינטרנט לצורך חיפוש מידע, אובחנה באופן משמעותי ירידה ביכולת להיזכר במידע לעומת קבוצת הביקורת שיכלה לגשת למידע מקוון ולאחסן אותו לצורך התייחסות עתידית.

האם זה אומר שדור האינטרנט פחות חכם מהדורות הקודמים לו? פרופסור ספארו אינה חושבת כך. "אני לא חושבת שגוגל הופכת אותנו לטיפשים, אנחנו פשוט משנים את הדרך בה אנחנו זוכרים דברים. אם בימינו אפשר למצוא דברים באופן מקוון אפילו בזמן שהולכים ברחוב, אז היכולת שזקוקים לה, הדבר שצריך לזכור, הוא היכן למצוא את המידע".